לקט חדשות 21/06/2017

לקט דברים מעניינים מרחבי העולם מהשבוע האחרון, בדגש על דברים שלא הגיעו לתקשורת דוברת העברית. כולכם מוזמנים לצרף בהערות דברים מעניינים שקראתם אתם.

  • הודו: אחרי התלבטויות רבות, נבחר המועמד לנשיאות מטעם הקואליציה, שצפוי לניצחון כמעט בטוח. רַם נַתְּ כּוֹבִינְדְּ צפוי להיות הדאלית השני שמשמש בתפקיד, וזה מתחבר למאמצים גדולים של מפלגת השלטון, מפלגת העם ההודי, להדגיש את החיבור שלה לקאסטות הנמוכות, מול ההאשמות הנפוצות מולה שהיא מפלגה של הקאסטות הגבוהות.
  • טיואן: כמעט אבל מדיני אחרי שממשלת פנמה, אחת המדינות הבודדות שעדיין בחרו לשמור על יחסים דיפלומטיים עם טיואן ולא עם סין, החליטה על שינוי מדיניות ועברה ליחסים עם סין.
  • כורדיסתאן: עכשיו שסופרים את הימים לקראת משאל העם לעצמאות, המפלגה השולטת (KDP) מתחילה לנסות ליזום פיוס עם האופוזיציה, ומתחילים לדבר על הפעלה מחודשת של הפרלמנט הכורדי. בינתיים חילוקי הדעות עדיין חזקים, והפרלמנט עדיין לא פועל.
  • הולנד: אחרי המחלוקות הארוכות מול תורכיה וההאשמות שממשלת תורכיה מתערבת בענייני הקהילה התורכית בהולנד ולוחצת עליה לתמוך בארדואן, מגיע תורה של מרוקו: על רקע המחאה העממית בהרי הריף, מתחילים לדאוג בהולנד מ"ידה הארוכה של רבאט", עם טענות שלממשלה יש רשימה של הולנדים ממוצא מרוקאי שלא מוצאים חן בעיניה.
  • גז: ממשלת גרמניה אוהבת לדבר בקשיחות על רוסיה, אבל כשמדובר בארנק העניינים אחרים: ממשלות גרמניה ואוסטריה כועסות על ההתנגדות האמריקאית לצינור גז עוקף־אוקראינה מרוסיה לאירופה.
  • מיאנמר: הסכסוך מול הבדלנים הקאצ'ינים מחריף, והסכסוך בין בודהיסטים למוסלמים ממשיך: לאומנים בודהיסטים הביאו לסגירת שני בתי ספר מוסלמיים ביאנגון, ובינתיים כפר בודהיסטי מעבר לגבול בבנגלדש הוצת על ידי מוסלמים בנגלים שהאשימו את בני הכפר ברצח בחור בנגלי מקומי.
  • רוסיה/בריטניה: תחקיר מעניין על שורת מקרי מוות בבריטניה של אנשים שלא מצאו חן בעיני ממשלת רוסיה, על רקע האשמות שהממשלה הבריטית לא ממש מתאמצת לחקור את העניינים האלה.

7 מחשבות על “לקט חדשות 21/06/2017

  1. מגמה של עלייה מהירה בחדשנות של הכלכלה הסינית, ואחוז מוצרי ההיטק מתוך סה'כ הייצוא שלה.
    במקביל ירידה משמעותית ברמת החדשנות הטכנולוגית של ארה'ב, האיחוד האירופי ויפן.
    להגדרתו, פייסבוק וגוגל מתמחות בגזירת קופונים מצעצועים בידוריים אך אין בהן כל חדשנות מדעית פורצת דרך כלשהי.,

    המחבר (האמריקאי) מאוד מודאג ממגמה זו, וקורא לממשלת ארה'ב להשקיע במתיחת גבולות הפיזיקה (בדומה לתנופת החדשנות של ארה'ב בעקבות תכנית החלל בתקופת קנדי ומלחמת הכוכבים בתקופת ריגן).

    Between 1999 and 2013, China's share of world high-tech exports rose from 3% to 26%, while America's fell from 18% to only 8%.

    https://pjmedia.com/spengler/2017/06/19/china-leapfrogs-us-in-critical-strategic-technology/

    אהבתי

  2. מלקט חדשות של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה:

    * הסרט על האנטישמיות שמסעיר את גרמניה: “יותר מדי פרו-ישראלי”. כבר כמה שבועות מסרבות רשתות טלוויזיה גרמניות לשדר סרט שהן עצמן מימנו, המשווה בין האנטישמיות הישנה באירופה – לבין שנאת ישראל המודרנית. הסיבה הרשמית היא טענה להתמקדות יתר במזרח התיכון, אך רבים סבורים כי הבעיה היא שהסרט נוטה מדי לכיוון עמדותיה של ישראל, ומציג את הפלסטינים כשונאי יהודים. (Nana10)

    * מטוס רוסי חלף במרחק של 2 מטרים בלבד מכלי טיס אמריקאי. מאז תחילת החודש אירעו עשרות תקריות כאלה באזור הים הבלטי, בין מטוסים של שתי המעצמות, אולם הפעם נחשבה התקרית “מסוכנת”. לטענת ארה”ב, הטייס הרוסי התנהג באופן “פרובוקטיבי”. (NRG)

    אהבתי

  3. כתבה הטוענת שמודי מדרדר את הודו לשלטון ההמונים בשל הימנעותו מלגנות בתקיפות מספקת פשעי שנאה ומעשי לינצ'. בכיר בממשלתו טען שמעשים מסוג זה התרחשו תמיד בהודו, ו*ה*בעייה מתמצה בכך שלאחרונה הם מקבלים פרסום בולט מדי.
    על פי סקר מכון פיו הודו מדורגת במקום הרביעי, מבין מדינות העולם, בשכיחות מעשי רצח על רקע דתי: נשים הנרצחות בטיעון שהן מכשפות, מוסלמים שנרצחים ע'י הינדים בשל החשד ש"רצחו" פרה.
    בנוסף, רמות גבוהות של אלימות בתוך המשפחה.
    כנראה צריך להתייחס לכתבה עם קורטוב מלח בשל הנטייה ה"אנטי-מודית" הבולטת של העיתונאי.

    http://www.bbc.com/news/world-asia-india-40402021

    אהבתי

    • יכול להיות שאני מוטה לטובת מודי והמחנה שלו באופן כללי, אבל המאמר הזה נראה לי לגמרי כמו הטלת רפש קלאסית. אין ספק שלהודו יש בעיה גדולה בתחומים האלה, אבל בהתחשב בכך שמודי הגיע לפני שלוש שנים אחרי שבעים שנים של שלטון כמעט רצוף של מפלגת הקונגרס, נראה לי מאוד לא הגון לעשות את ההשוואה הזאת: "הנה דאגה מכמה מקרים ספורים של אלימות מזוהה עם הינדים קיצונים. ואגב, הנה סטטיסטיקות על עוד המון אלימות שהייתה בהודו מאז ומתמיד ולא קשורה למודי, אבל נציין אותה מיד עכשיו כדי לחזק אצלכם את החיבור בין מודי לבין אלימות לאומנית".

      באופן כללי, כל רצח על רקע קנאות הינדית הוא חמור וחייבים להילחם בו, אבל בינתיים לא ראיתי נתונים משכנעים על כך שזו תופעה מחמירה או שה BJP מעודדים את זה. הכתבה מציינת שלושה מקרים מהשנתיים האחרונות וזה חמור, אבל במדינה ענייה עם יותר ממיליארד אנשים זה לא ממש מספיק לתיאור מגמה.

      אני עדיין נמצא בתהליך של העמקת ההיכרות שלי עם הודו, אני מקווה שבעתיד יהיו לי יותר דברים להגיד על זה.

      אהבתי

      • א. מסכימה אתך שה BBC היא רשת מוטה פוליטית, שאינה בוחלת בהטיות מידע והצגה מטעה של אירועים. דוגמא בולטת אף יותר היא סיקור פיגועים בישראל. (דוג' חוזרת: נרצחו בדם קר 3 פלסטינאים שהישראלים טוענים שניסו לפגע, ונפצע ישראלי אחד).
        ב. כנראה שמתי לב לכתבה הנ'ל כיון שהיא חיזקה בי את ההכללה (הבלתי ניתנת להוכחה) שהודו סובלת מאנרכית יתר וחוסר שליטה מספקת של השלטונות על הנעשה, ואילו סין ממשטור יתר וצייתנות יתר.
        סדר הגודל של שתי האוכלוסיות דומה – אך לא שמעתי על מעשי לינצ' בסין. אבל יתכן שבסין יש לשלטונות שליטה על המידע שמפורסם (או מצונזר) ובהודו אין לשלטונות שליטה *גם* על הפרסומים.

        אהבתי

  4. בבחירות לרשויות מקומיות באיטליה – ניצחון סוחף למפלגתו של ראש הממשלה לשעבר ברלוסקוני Forza + הליגה הצפונית (האנטי הגירה) + מפלגה נוספת. הם זכו ב 16 ערים מתוך 22.
    תבוסה קשה למפלגת השמאל – מרכז של מתיאו רנצי ולמפלגת חמש הכוכבים של הליצן גרילו .

    The ex-prime minister said he would now seek a moderate, liberal coalition drawn from Christian roots. However, one of the parties in his alliance is the far-right Brothers of Italy.
    Beppe Grillo's Five Star party fared poorly in the two-round vote, a year after it won control of Rome and Turin. Mr Grillo put a brave face on the result, pointing to victories in eight mayor races

    לכאורה, גובר החשש / התקווה שברלוסקוני יחזור להיות ראש ממשלת איטליה.
    אבל הוא בן 80 (ה 40 החדש?) והבחירות הכלליות הבאות באיטליה יהיו *לפני* שברלוסקוני יסיים את תקופת הרחקתו מהפוליטיקה (בשל עברות המס בהן הואשם).

    http://www.bbc.com/news/world-europe-40408480

    אהבתי

  5. בדבחי דוטרטה :

    תושבי הפיליפינים צריכים להתחיל לחמם את מיתרי הקול: בית הנבחרים של המדינה אישר השבוע חוק שמחייב אזרחים לשיר את ההמנון הלאומי של המדינה "בלהט". לפי סעיף החוק, מי שלא יעשה כן צפוי לעמוד בפני קנס של 1,000 עד 2,000 דולרים ולהישפט לעד שנה של מאסר. ראוי לציין כי לפי לשון החוק, מי שלא יכול לשיר את ההמנון מסיבות דתיות פטור מהשירה, אך צריך עדיין לעמוד ו"להראות כבוד מלא".

    אהבתי

כתיבת תגובה