קטלוניה – לאן עכשיו?

אווירה מתוחה בתקשורת הקטלונית. הרבה הודעות תמיכה הגיעו מרחבי העולם (כולל מישראל, ונשיא קטלוניה כרלס פויצ'דמון אפילו שיתף בטוויטר שלו הודעה ישראלית שעקצה את ספרד על התמיכה במדינה פלסטינית לעומת דיכוי מדינה קטלונית), אבל כשמדובר בגורמים בעלי כוח, עדיין מדברים על "קריאות למשא־ומתן" וכו'. נאום לא מאוד ידידותי של המלך שפך עוד קצת שמן על המדורה, והדגיש עוד יותר את ההיבט הרפובליקני של הסכסוך (למי ששכח – ספרד היא מלוכה מאז שהמשטר הפשיסטי ביטל את הרפובליקה והחזיר את המלך, וקטלוניה בימי מלחמת האזרחים הייתה המוקד הרפובליקני המרכזי). המונח "הכרזת עצמאות חד־צדדית" מרחף באופן מאיים מעל הדיונים.

ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי ממשיך ללכת עם הראש בקיר ו"מסרב לנהל משא ומתן עם מי שפוגעים בחוקת המדינה", ואיתו כל הממסד הימני־שמרני במדינה. לו הייתי חובב קונספירציות, הייתי תוהה אם הם לא מלבים את האש בכוונה מתוך הנחה שפרישת קטלוניה על אוכלוסייתה השמאלנית כנראה תחזק אותם באופן משמעותי בפוליטיקה של מה שיישאר מספרד, אבל זה בעיקר שעשוע. לא נראה לי שהם רוצים להיזכר בהיסטוריה בתור אלה שתחת משמרתם התפרקה המדינה. אבל אם הם באמת כנים, אני חייב להודות שההתנהלות שלהם נראית לי כושלת באופן מדהים.

כרגע, בתחושת השקט שלפני הסערה, מדברים בעיקר על מועמדים לתפקיד המבוגר האחראי שיבוא לתווך. האירופאים, אולי הכנסייה, אולי הבאסקים, אולי האו"ם. אני לא ממש רואה איך זה עומד לעזור כי לא נראה שהקטלונים רוצים משהו פחות מעצמאות, ולא נראה שהספרדים יכולים לעצור אותם. זה נראה לי יותר כמו משיכת זמן כרגע עד יום שני, אז מתוכננת ישיבה מיוחדת של הפרלמנט הקטלוני; בינתיים לא אומרים במפורש מה יהיה בה, אבל הלחישות על הכרזת עצמאות מסתובבות בכל מקום.

לא לגמרי ברור לי מה מציעים כל אותם הקולות שרוצים משא ומתן ומתנגדים להכרזת עצמאות: כולל העיתון המוביל של קטלוניה, לה־ונגוארדיה, שמאמר המערכת שלו היום הוא "הכרזה חד־צדדית תהיה טעות איומה". חלופה לא נראה שמישהו מציע; עצמאות בהסכם אני לא יכול לדמיין את ממשלת ספרד נותנת, ופחות מעצמאות אחרי אירועי יום ראשון? הקטלונים יהיו פראיירים ענקיים אם יסכימו לזה. כמעט כל הקלפים נמצאים אצלם כרגע.

חשוב גם לזכור שאם לא עצמאות, מה בדיוק יכול לקרות עכשיו בספרד המאוחדת? איך יתמודדו עם המוני האנשים שהפרו חוקים במהלך אירועי יום ראשון, כולל כנראה כל המשטרה הקטלונית? כולל כל ממשלת קטלוניה? יערכו בחירות חדשות? מישהו מעלה על דעתו שבבחירות חדשות יבחרו פתאום במועמדים ממחנה האנטי־עצמאות? אני לא רואה איך אפשר לצאת מהמצב הזה.

מי שכמובן מסתכלים בסקרנות על ההתפתחויות הם כל שאר התנועות הבדלניות באירופה. הבאסקים חוזרים לכותרות עם גינויים ל"פעולות אנטי־דמוקרטיות" והצעות לתיווך, הפלמים והסקוטים מצטרפים, ובאיטליה נשמעים קולות מעודדים של בדלנים סרדיניים ואנשי הליגה הצפונית. אגב, בלי קשר, בהמשך החודש עומד להיות משאל עם בשניים ממחוזות צפון איטליה בעלי הנוכחות החזקה של הליגה הצפונית ותנועות בדלניות למיניהן, וֶנֶתּוֹ (כלומר ונציה וסביבתה) ולוֹמְבַּרְדִיָה (אזור מילאנו), על הרחבת האוטונומיה שלהם. לא ממש התנתקות מאיטליה, אבל אפשר לתהות אם זו תנועה בכיוון.

נמשיך לעקוב פה בבלוג, כרגע לא נראה לי שיהיה משהו מעניין לדווח עד יום שני, אבל אם יהיה אז אדווח מיד. ביום שני אתם מוזמנים לכאן, אם יהיה מעניין כמו שאני חושד שעשוי להיות, אעדכן על ההתפתחויות בזמן אמת.

26 מחשבות על “קטלוניה – לאן עכשיו?

  1. מה המשמעות של התנתקות? כולם בשוק המשותף אז חוץ ממסוי נפרד מה יקרה שם?

    בינתיים למרות הטענות שלך שמחשבים רובוטיקה ועתיד זה התחום שלך אתה כנראה מסתגף

    אהבתי

  2. מכה כלכלית ראשונה לקטאלוניה: בנק Banco Sabadell עוזב את קטלאוניה – אשכול מרוכז בנושא

    מכה כלכלית ראשונה לקטאלוניה: בנק Banco Sabadell יעביר את המטה שלו מהעיר סבאדל שנמצאת בקטלאוניה למחוז אחר.
    בישבת הנהלה מיוחדת וקריטית שהתקיימה היום בערב (חמישי) הוחלט להעביר את המטה, מטה הבנק שכן בקטלאוניה ב136 שנים.

    ההחלטה להעביר את המטה נועדה למנוע הטלת סנקציות על הבנק מצד ממשלת ספרד.

    אהבתי

  3. בכתבה בטלגרף הבריטי שכותרתה: "חרטה בשינוי המין: ניתוחי ג'נדר מהופכים נמצאים בעלייה, אז למה אנחנו לא מדברים על זה"? ריאיינו בעיתון את פרופסור מירוסלב דיג'ורדוביץ' (Miroslav Djordjevic), מנתח שנחשב למומחה המוביל בעולם בניתוחים לשינוי מין ושעוסק בתחום כבר עשור, שסיפר על העלייה בביקוש לניתוחים אלו בשנים האחרונות. המומחה סיפר על עשרות מקרים של טרנסג'נדרים שעברו ניתוח לשינוי מין, שביקשו לחזור למין המקורי שלהם באמצעות "ניתוח מהופך" לשינוי מין בקלניקה שלו בשנים האחרונות.
    על פי הטלגרף, "לפני חמש שנים, פרופסור דיג'ורדוביץ', המומחה המוביל בעולם לבנייה מחדש של איברי מין, קיבל ביקור בקלינקה שלו בבלגראד: טרנסג'נדר שעבר ניתוח בקלניקה אחרת כדי להסיר את איברי המין הגבריים שלו- ולאחר מכן התחרט".
    "זאת הייתה הפעם הראשונה שפרופסור דיג'ורדוביץ' קיבל פנייה לעשות ניתוח 'מהופך שכזה", הסביר הטלגרף והוסיף: "בתקופה של שישה חודשים לאחר מכן, עוד שישה אנשים פנו אליו בבקשות דומות".
    "בימים אלו, לפרופסור דיג'ורדוביץ' יש עוד שישה אנשים נוספים שדנים לגבי האפשרות לעשות ניתוח מהופך, ושניים נוספים שעוברים את התהליך כרגע".
    הניתוח המהופך, שעולה בסביבות ה 21 אלף דולר ( או 18 אלף יורו ), דורש כמה תהליכים כירוגיים במשך שנה, ומסתיים בהחזרה וחיבור מחדש של איברי המין הגבריים.
    "זה יכול להיות אסון ממשי לשמוע את הסיפורים הללו" הסביר פרופסור דיג'ורדוביץ', והסביר שאנשים בדרך מצביעים על דיכאון ורצון להתאבדות כחלק מהסיבות לעשיית הניתוח החוזר.
    לטענת הפרופסור, קליניקות רבות אחרות שעושות את הניתוחים לשינוי המין אינן עושות סינון פסיכיאטרי מספיק לאנשים המבקשים את השינוי מלכתחילה, דבר שמוביל לתוצאות עגומות אלו של חרטה מהניתוח ובקשה לניתוח חוזר.
    טענותיו של הפרופסור מהדהדות את הממצאים המוקדמים של מחקר שנעשה באוניברסיטת בת' ספא בבריטניה (Bath Spa University) שהצביעו על עלייה גוברת של חרטה מצד אנשים שעשו ניתוח לשינוי מין- בעיקר נשים. מחקר זה נעצר משום שהאוניברסיטה סירבה להמשיך לממן את החוקר, ג'ימס קאספיאן (James Caspian) מחשש שהנושא יגרום "נזק לתדמית של האוניברסיטה".

    אהבתי

    • מוזר ומטריד העניין הזה. ממליץ על המאמר הזה בנושא:

      http://quillette.com/2017/10/06/misunderstanding-new-kind-gender-dysphoria/

      (בקיצור: פסיכולוגים מספרים שהתופעה של נערות בגיל העשרה שמרגישות אי התאמה למין הביולוגי שלהן הופכת נפוצה מאוד למרות שאין לה שום תקדים מלפני העשור האחרון, ומשערים שמדובר ב"הדבקה חברתית" בדומה למה שהם מגדירים כ"מגפת פיצול האישיות בשנות התשעים" ולבולימיה החל משנות השבעים, שתי תופעות שלא היו מוכרות עד אז ופתאום הפכו לתופעה יומיומית. ומדברים על הסכנה החמורה ב"יד קלה על ההדק" בהתערבויות כירורגיות בעלות השפעות בלתי־הפיכות. עולם מוזר.)

      אהבתי

  4. בקליפורניה מאיימים להוציא לפועל משאל עם על פרישה מארצות־הברית, שכבר קיבל את הכינוי הלא ממש מקורי 'קלקזיט', שילוב של קליפורניה ואקזיט;

    אהבתי

    • מוזמנים לאיים, זו לא תופעה חדשה ועד כמה שידוע לי התמיכה ברעיון הזה מזערית. יש לא מעט תנועות בדלניות בארה"ב אבל אף אחת מהן למיטב ידיעתי לא מתקרבת לרוב במדינה שלה. יש גם תנועות בדלניות בתוך מדינות שקוראות לפרוש ולהקים מדינות אחרות בתוך ארה"ב, ואחת הדוגמאות הבולטות היא למעשה תנועה לפרישת צפון קליפורניה משאר קליפורניה. בכל מקרה, לא נראה לי שמשהו כזה עומד להשיג רוב בזמן הקרוב. אולי אם ארה"ב תמשיך לדעוך כלכלית ופוליטית זה יהפוך משמעותי יותר.

      האמת היא שיהיה מעניין לראות מה יקרה אם באמת יהיה רוב לפרישה במדינה כלשהי – מצד אחד התקדים היחיד בארה"ב הוא מלחמת האזרחים שלא ממש מעודדת פרישה, מצד שני יש במדינה מסורת חזקה של התנגדות לממשל הפדרלי, ובמלחמת האזרחים (כמו שאמרתי כתגובה במאמר הקודם) הייתה ההצדקה המוסרית של ביטול העבדות חלק בלתי נפרד מהסכסוך. בלי עניין העבדות, אני תוהה איך יגיבו שמרנים אמריקאים לנסיון פרישה מהאיחוד.

      אהבתי

  5. א. "לו הייתי חובב קונספירציות, הייתי תוהה אם הם לא מלבים את האש בכוונה מתוך הנחה שפרישת קטלוניה על אוכלוסייתה השמאלנית כנראה תחזק אותם באופן משמעותי בפוליטיקה של מה שיישאר מספרד, אבל זה בעיקר שעשוע. לא נראה לי שהם רוצים להיזכר בהיסטוריה בתור אלה שתחת משמרתם התפרקה המדינה. אבל אם הם באמת כנים, אני חייב להודות שההתנהלות שלהם נראית לי כושלת באופן מדהים".
    __________________________________________________

    בעיני ההסבר להתנהגות ממשלת ספרד בעת משאל העם הוא הימצאותה בסיטואציה די נואשת של lose – lose,
    וויתור על קטלוניה משמעותו איבוד חלק ניכר מהתל'ג של ספרד. כיון שבמילא מצבה הכלכלי של המדינה, ובעיקר של הבנקים שלה, מעורער במילא – ההידרדרות הכלכלית הצפויה מפרישת קטלוניה תהפוך לבלתי נסבלת. מאיפה ימצאו כסף לתשלום קצבאות להמוני המובטלים הצעירים של ספרד?
    יותר מכך, קטלוניה אינה המחוז היחיד השוקל פרישה מספרד. התנתקות 'מוצלחת" של קטלוניה תעודד המוני אזורים בדלניים אחרים בספרד ללכת בעקבותיה.

    ב. ", מדברים בעיקר על מועמדים לתפקיד המבוגר האחראי שיבוא לתווך. האירופאים, אולי הכנסייה, אולי הבאסקים, אולי האו"ם. "
    ________________________________________________________________________

    לאיחוד האירופי, ורק לו, יש את הכוח להכריע את הכף. בנושא זה הוא המעצמה האזורית הקובעת.
    אם יכריז שהוא מכיר במדינת קטלוניה ופותח במהלכים לצירופה לאיחוד / לגוש היורו – כל מה שתעשה ספרד בכדי לנסות למנוע את הפרישה לא יעזור לה.
    אבל אם האיחוד האירופי יכריז שלא יהיה מוכן אפילו לשקול צרוף מדינה חדשה שאין לה וותק של לפחות עשר שנים כמדינה עצמאית ו/או שיטיל חרם כלכלי על אזורים "מורדים" שפרשו ממדינותיהם בניגוד להסכמת ממשלותיהם – המוני קטלנים יקבלו רגליים קרות ויוותרו על רעיון העצמאות.

    אבל נראה שהאיחוד האירופי לא ינקוט עמדה חד משמעית לטובת אחד הצדדים במאבק זה.
    הסיבה לכך היא שהאיחוד עצמו נמצא בקונפליקט פנימי משתק בנוגע לנושא זה.
    מצד אחד – תקדים פרישה של אזורים בדלניים ממדינותיהם עלול לסכן מדינות אירופיות רבות. כולל צרפת.
    מצד שני – יהיה הרבה יותר קל למקרון להגשים את חזון "ארצות הברית של אירופה" שלו אם יאלץ להתמודד מול המוני מדינות קטנטנות חדשות מאשר מול מספר קטן יותר של מדינות גדולות ווותיקות.
    משפחתכוח הממשל האירופי הפדרלי, שמרכזו בבריסל (ולצרפת עמדת כוח מאוד משמעותית בתוכו) רק יתחזק אם קטלוניה תפרוש מספרד. ואם לאור התקדים גם מדינות לאום אחרות, המסוגלות כיום להתנגד לתכתיבי בריסל, יתחילו להתפצל.

    ג. "אני לא ממש רואה איך זה עומד לעזור כי לא נראה שהקטלונים רוצים משהו פחות מעצמאות, ולא נראה שהספרדים יכולים לעצור אותם."
    ______________________________________________________

    משאלי עם קודמים בקטלוניה הראו שהקטלונים די חלוקים בנוגע לפרישה מספרד. לולא הכעס על התנהגות רחוי ומשטרת ספרד, ולולא הפחד של אנשים שהנושא אינו בוער בעצמותיהם להסתכן בהגעה לקלפיות – כנראה שתוצאות המשאל היו הרבה פחות חד משמעיות. איני משוכנעת שלא ניתן לרצות לפחות מחצית מהקטלונים בהבטחות לאוטונומיה גדולה יותר מבעבר + תיעול שונה של תקציבי הממשלה. כרגע הקטלונים "העשירים" משלמים לספרד "הענייה" הרבה יותר מכפי שהם מקבלים ממנה. אלמנט המחזק את המוטיבציה שלהם לפרישה. ממשלת ספרד הייתה יכולה למצוא הסדרים שיקטינו את הסבסוד שנותנים הקטלנים בעל כורחם למדינות ספרד הכושלות.
    אבל, נראה שמנהיג קטלוניה הנוכחי להוט מדי להפוך לראש ממשלה עצמאי, והספרדים אינם גמישים מספיק במחילה על כבודם הפגוע, ו מתקשים מדי להמציא לקטלנים סולמות לירידה מהעץ עליו טפסו.

    ד. אם להשתמש בקלישאה ש"העבר הוא המנבא הטוב ביותר (הנמצא ברשותנו) של העתיד" – יש מקום לחשש שהמצב בצפון ספרד ידרדר לפחות עד לסף מלחמת אזרחים. ששני הצדדים יסלימו לפעולות חד צדדיות ואלימות יותר ויותר.
    מלחמה שמהר מאוד תערב גם כוחות לא ספרדיים רבים של "מתנדבים" לטובת אחד הצדדים.

    אם להמשיך בניבוי על סמך קלישאה זו – אם אכן תפרוץ מלחמה מדריד תנצח את ברצלונה. גם בעבר הקטלנים הפרו קומוניסטים היו בצד המפסיד של מלחמת האזרחים בה ניצח פרנקו. לא נראה שכיום הקטלנים מוכנים, פיזית ונפשית, להגן על עמצאותם בכוח הנשק. מעט מאוד מדינות זכו לעצמאות בלי להשתמש בכוח הזרוע. (הגירושים בהסכמה של צ'כיה וסלובקיה הם החריג שבחריגים).
    לספרדים מאידך יש הרבה פחות מעצורים והרבה יותר אמצעים מאשר לקטלנים לשימוש בכוח ברוטלי.

    אהבתי

    • א. כל זה נכון ועדיין, הפעולה שבחרה הממשלה לא עוזרת בשום דבר מאלה, רק מגדילה את הרצון הקטלוני לפרישה ואת התמיכה הבינלאומית שלהם.

      ב. האיחוד האירופי לא יכול לצרף את מדינת קטלוניה לשום דבר – לכל מדינה באיחוד יש זכות וטו על צירוף מדינות חדשות, כלומר קטלוניה לא תצטרף לאיחוד וכולם יודעים את זה. גם הסקוטים ידעו את זה (האנגלים האדיבים לא היו חוסמים אותם אבל הספרדים כן, נחשו למה) ועדיין רבים מהם הצביעו בעד התנתקות מאנגליה. הרעיון של "חייבים להיות באיחוד האירופי" הוא אומנם קונצנזוס בקרב פוליטיקאים, אבל לאזרחים הוא לא בהכרח כל־כך אטרקטיבי, כפי שמראים שוב ושוב סקרים במדינות האיחוד. האיחוד לא מפריע להם מספיק בשביל להצביע למפלגות האירוסקפטיות, אבל הם גם לא בהכרח אוהבים אותו כל־כך. לכן גם הקטלונים הצביעו לעצמאות למרות שהם יודעים שזה יוציא אותם מהאיחוד.

      בינתיים, אגב, האיחוד נוקט מדיניות פרו־ספרדית מתונה. גינוי כללי לאלימות, אבל תמיכה מובהקת ב"שלטון החוק הספרדי".

      מקרון אולי היה שמח לאוסף מדינות קטנות, אבל ידיו כבולות כאמור; פרישה קטלונית בהכרח אומר יציאת עוד מדינה מהאיחוד האירופי, וזה יהיה אסון מבחינתו.

      ג. נכון שבעבר לא הייתה תמיכה מובהקת, אבל את אירועי השבועות האחרונים (עוד לפני יום ראשון) יהיה קשה להחזיר לבקבוק, משני הצדדים: הסקר האחרון שנעשה לפני המשאל הראה עלייה ענקית בתמיכה בעצמאות, וזה היה לפני התמונות של שוטרים מכים מצביעים וזקנות קטלוניות מדממות. אני חושד שעכשיו יהיה הרבה יותר מובהק. ומהצד השני, למדריד יהיה קשה מאוד לרדת מהעץ – האם הם יוותרו על העמדה לדין של אינספור בכירים בממשלה ובמשטרה הקטלונית שהפרו את החוק? ומה יקרה אחרי הבחירות הבאות לפרלמנט הקטלוני שיביאו רוב עוד יותר גדול לבדלנים?

      לא הכול עוסק בתקציבים. בימים האחרונים אני קורא אינספור מאמרים ותגובות מקטלוניה, ואף אחד מהם לא מדבר על תקציבים (בניגוד לבדלנים בצפון איטליה, לדוגמה, שמדברים בעיקר על זה; או הפלמים שגם אצלם זה נושא חזק). אף אחד לא הלך לחטוף מכות משוטרים ולחסום בתי ספר בשביל תקציבים. הם מדברים על הגדרה עצמית ולאומיות, פלוס השמאל הרדיקלי אצלם ששונא את ספרד בתור נציגת הימין השמרני. קשה לי לדמיין הסכם שמשנה את הדברים האלה.

      ד. אני לא רואה סיכוי למלחמת אזרחים בתוך מדינה אירופאית. לכל היותר הספרדים ינסו לשלוח איזשהו כוח צבאי בניסיון להפחיד, אולי יהיו כמה הרוגים, אבל אם הקטלונים ינסו להילחם בחזרה, אפילו האירופאים לא יישארו לשבת בצד. עד כמה שאירופה שונאת כוחות צבאיים, קטלוניה יושבת בחצר האחורית של המדינה האירופאית היחידה שעדיין לא מתביישת להפעיל את הצבא שלה, ואני חושב שהצרפתים לא ירשו מלחמה בחצר האחורית שלהם. ועצם הניסיון יהפוך את ספרד למדינה מצורעת, ובסבירות גבוהה יעורר את הבאסקים ואולי הגאליסים לפרישה משלהם.

      אהבתי

    • מלחמת האזרחים בספרד? במלחמת האזרחים מדריד הייתה בצד הרפובליקני. הגיס החמישי המפורסם היה בה. נפילתה סימנה את סוף המלחמה (היא החזיקה מעמד עוד לאחר נפילת ברצלונה). בתחילת המלחמה שלטו הרפובליקנים במרכז ודרום ספרד, כולל חלקים מקסטיליה.

      אהבתי

  6. יתכן שאתה מעריך לא נכון את הסיכוי למלחמת אזרחים. לא תהיה מלחמה כי אין אפשרות להלחם נגד טנקים וצבא חמוש.

    בסופו של דבר נראה שכל הבדלנות רק תזיק כלכלית או תקזז את עצמה מכיון שחבל פורש לא יוכל להנות מטובות ההנאה של השוק האירופאי. אלא אם כן כמובן הוא יציע למוסקבה ברית אחים תאומות או משהו פוליטי דומה

    אהבתי

  7. כמעט כל הקלפים נמצאים אצלם כרגע?

    לא ברור לי מדוע. אם הסבתא של גיא לא תבוא שנית להציל אותם הם צפויים לפרק זמן ארוך של לחץ ואיום כלכלי ומדיני וצבאי מכל הגורמים גם מחוץ לספרד. חלק לא קטן מההכנסות שלה זה כספי מחקר של השוק האירופאי, זה יגיע במצב של מלחמה? תיירות? כימיקלים מזון ויצור מכוניות- צריך חלקי חילוף, רוב הלקוחות אירופאים מהשוק המשותף. לא ברור לי מדוע כה הרבה מדינות לצידם

    לדעתי ידחו את העצמאות ויגיעו להבנות עם מדריד. אין אופציה אחרת.

    אהבתי

  8. לקראת ההפגנות היום, ההנהגה בקטלוניה קראה ל"הפסקת אש" עם הממשל המרכזי במדריד בניסיון להנמיך את גובה הלהבות מאז קיום משאל העם להיפרדות מספרד שנערך ביום ראשון. נשיא החבל קרלס פיוג'דמון אמר שהוא מוכן להידברות, ואילו שר העסקים של קטלוניה, סאנטי וילה, אמר בריאיון לתחנת רדיו מקומית כי זוהי "ההזדמנות האחרונה לקיום דיאלוג" עם הרשויות הספרדיות. "כולנו צריכים להירגע ולראות אם ניתן לפתוח ערוצי הידברות לחידוש השיחות", ציין.

    http://reshet.tv/item/news/abroad/world/demonstration-in-spain-449583/?utm_source=start&utm_medium=cpc&utm_campaign=news_start

    אהבתי

  9. לא ברור לי באיזה מטבע ישתמשו במדינת קטלוניה העצמאית. ביורו? ברובל? הם כבר החלו בהכנות להדפסת מטבע משלהם?
    לאחר פרישתם מספרד – האם יהיו חלק מאמנת שנגן? מה יהיו גובה המכסים בינם לבין מדינות האיחוד האירופי?

    בקיצור – אם האיחוד האירופי לא ינסה לחבקם (ונראה שלא יעשה זאת) רעיון המדינה העצמאית שלהם נראה לי יותר כמרד סטודנטים מאשר כתוכנית פעולה ריאלית.

    גם אני איני צופה חזרה של מלחמת האזרחים. בשביל מלחמה יש צורך בשני צדדים הנכונים להילחם עד מוות. אני יכולה להאמין שהספרדים, שעדין לא ביטלו לגמרי את מלחמות השוורים, יהנו לראות דם. הקטלונים הם כנראה יותר מדי פציפיסטים מכדי להילחם ברצינות. ההפגנות שלהם עשויות לההפך לדי אלימות ומלאות וונליזם והרס רכוש. מהומות הסטודנטים של 1968, לא יותר מכך.

    אגב, אפילו סבתא של גיא לא הצליחה להציל את הקטלנים מלהיכנע למשטר הפשיסטי של פרנקו. מלחמה בה פרנקו הפציץ את ברצלונה. הצד הקומוניסטי, שבשורותיו לחמה הסבתא של גיא, הוא זה שהפסיד במלחמת האזרחים.

    ############################
    מתוך כלכליסט:

    מתארכת רשימת החברות שעוזבות את קטלוניה
    על רקע חוסר הוודאות הכלכלי והפוליטי לאחר משאל העם לעצמאות המחוז, הודיעו עד כה שני בנקים גדולים ושלוש חברות גדולות כי יעתיקו את המטה מחוץ לקטלוניה. בעוד שהממשלה המקומית מנסה לבלום את הסחף, במדריד מבטלים חלק מהבירוקרטיה הכרוכה במעבר

    משבר העצמאות בקטלוניה מוביל לכך שחברות הפועלות באזור בוחרות לעזוב. עד כה שני בנקים גדולים ולפחות שלוש חברות הודיעו כי בכוונתם להעביר את המשרדים הראשיים שלהם לאזורים אחרים בספרד. החברות המדוברות כוללות את בנק קאיקסה (CaixaBank), ספקית האנרגיה גז נטורל פנוסה ודוגי אינטרנשיונל פבריקס, שהודיעו אתמול (ו') כי הן מעבירות את המטות הרשומים שלהן מבירת קטלוניה, ברצלונה.

    [קראו עוד בכלכליסט: היום: הפגנות ברחבי ספרד נגד עצמאות קטלוניה]

    ההערכה היא כי ממשלת קטלוניה מתכוונת להכריז חד-צדדית על עצמאות מספרד כבר בימים הקרובים, זאת בעקבות משאל העם השנוי במחלוקת שנערך ביום ראשון. אף שממשלת ספרד הכריזה כי מדובר במשאל עם לא חוקי ושלחה את המשטרה לבלום בכוח את ההצבעות, קרוב ל-2 מיליון מתושבי קטלוניה הצביעו בעד עצמאות.

    המצב אמנם נותר לא ברור בשלב זה, אך יש חברות שכאמור כבר שוקלות את צעדיהן. בנק קאיקסה, השלישי בגודלו בספרד במונחים של שווי שוק, הודיע כי יעביר את המשרד הרשום שלו לוולנסיה, זאת בשל הצורך להגן על "לקוחות, בעלי מניות ועובדים" בהתחשב במצב הפוליטי והחברתי. מהלך דומה מבצעת גם גז נטורל פנוסה, שמסרה כי חוסר הוודאות המשפטי כתוצאה מהאירועים האחרונים הוא שהוביל להחלטתה, שגם נועדה להגן על "האינטרסים של החברה, הלקוחות, העובדים, הנושים ובעלי המניות".

    עוד קודם לכן הודיע הבנק סאבדל (Banco Sabadell) כי יעביר את המטה המשפטי שלו מברצלונה לאליקנטה. גם חברת הביוטק אוריזון ג'נומיקס הכריזה כי תעבור מברצלונה למדריד על מנת "למקסם את היעילות התפעולית והקשרים עם המשקיעים".

    הממשלה בקטלוניה מנסה לבלום את סחף עזיבת החברות. בכירים בממשלה אמרו כי הקימו ועדה מיוחדת שתפקידה להרגיע את החברות הלחוצות מהעזיבה האפשרית את ספרד, ולענות על שאלות על המצב הכלכלי והפוליטי הנוכחי באזור.

    "המטרה העיקרית היא להעביר תחושת רוגע וביטחון לכל חברה שפועלת בקטלוניה", מסר ג'וזף לואיז מרידה, דובר ממשלת קטלוניה. עם זאת, ממשלת ספרד נוקטת בצעדים להקלת המעבר של חברות. ביום שישי אישרה הממשלה חוק שמבטל חלק מהבירוקרטיה הנלווית להעברת מטה של חברה.

    קטלוניה הוא האזור העשיר ביותר מבחינה כלכלית בספרד, ופועלות בו 7,100 חברות זרות, ביניהן פולקסווגן, ניסאן וסיסקו. עם זאת, אם קטלוניה תצליח בפירוד שלה מספרד היא עלולה למצוא עצמה מחוץ לאיחוד האירופי, והחברות המקומיות ימצאו עצמן פועלות באזור ללא הסכמי סחר. מצב חמור יותר מהברקזיט, כך לפי קרטסן הסה, מבנק ברנברג

    אהבתי

    • הם אכן היו שקטים באופן מוזר לגבי סוגיית המטבע. בכל מקרה, הם יצטרכו להישאר עם האירו בטווח הקצר, ובסופו של דבר להדפיס לעצמם משהו משלהם.

      האם יהיו חלק מאמנת שנגן? לא.

      מה יהיה גובה המכסים בינם לבין מדינות האיחוד האירופי? כנראה כמו אלה של ישראל. או שבקרוב יהיו לבריטניה. קצת מקשה על העסקים, אבל לא משהו שאי אפשר להתמודד איתו.

      באופן כללי, ראי את תגובתי הכללית לטיעונים האלה למטה. ועוד הייתי מוסיף: נבואות הזעם האלה יוצרות אצלי דז'ה־וו חזק לימי הברקסיט, אז שומרי הסטטוס־קוו היו משוכנעים שיום אחרי ההצבעה מגיעה אפוקליפסה כלכלית, וכל חברה שפויה עומדת לעזוב את לונדון לטובת פריז או פרנקפורט. וראו איזה פלא, הכלכלה הבריטית משגשגת, כולל כמה חברות שטענו שיעזבו ואיכשהו ויתרו על הרעיון.

      ועוד הייתי מוסיף: מדברים הרבה על היקף הסחר בין קטלוניה לבין ספרד או קטלוניה ואירופה. הטיעון הזה עובד משני הצדדים: הסחר הוא לא איזושהי מתנה שהספרדים והאירופאים נותנים לקטלונים. אם הם יחליטו "להעניש" את קטלוניה ולהקשות כמה שיותר על הסחר, איך זה ישפיע על הכלכלה הממילא־על־סף־קריסה של ספרד? הקטלונים לפחות חדורי מוטיבציה כרגע, הם בטח יוכלו להתמודד טוב יותר עם משבר כלכלי.

      אהבתי

  10. הרבה מהתגובות פה, לדעתי, מתכנסות לעובדה אחת בסיסית: להקים מדינה זה קשה. אין ספק שזה נכון, ואני חושד שהקטלונים מודעים לכך – אם הם לא הבינו את זה עד עכשיו, זה כנראה לא עומד להשתנות בימים הקרובים. אבל הייתי מציע לשקול אפשרות נוספת: אולי הם מוכנים להקריב בטווח הקצר בשביל להשיג מטרה שהם מאמינים בה. תיפגע הכלכלה? חברות יעזבו? אלה נושאים שצריך להתייחס אליהם, אבל רוב המדינות בעולם היו צריכות להתמודד עם בעיות הרבה יותר גדולות מאלה כשהן הוקמו. מישהו מעלה על דעתו את בן־גוריון מתקרב להכרזת העצמאות, ואז אומר "רגע, בנק אנגלו־פלסטינה יעזוב אם נכריז על עצמאות. ומה יקרה עם דירוג האשראי שלנו? ונצטרך להדפיס כסף חדש. אולי עדיף להרגיע את כל עניין העצמאות. הוכחנו את הרצינות שלנו מול הבריטים, אולי נתחיל משא ומתן ליותר אוטונומיה מממשלת המנדט"?

    מי שרוצה מדינה צריך להקריב ולעבוד. אם זה יפחיד את הקטלונים, אז לעולם לא תהיה להם מדינה משלהם. ולא נראה לי שזה המצב.

    (כל זה מתייחס לטיעונים הכלכליים והדיפלומטיים. הדבר היחיד שכן יכול לעצור את העצמאות זה כוח צבאי ספרדי, ואני מעריך את הסיכויים כמשהו כמו 60-40 לטובת האפשרות שהספרדים לא יוכלו להרשות לעצמם להפעיל מספיק כוח בשביל לבלום את הפרישה)

    אהבתי

  11. המהפכה החקלאית שינתה לגמרי את פני המשחק, לפני בערך עשרת-אלפים שנים. היא הכריחה את בני-האדם לנהל בצורה שונה את חייהם, להתיישב באתרים לאורך זמן ולהגן על נחלותיהם בכוח הזרוע והנשק. בסופו של דבר, היא האחראית העיקרית להתארגנות מחדש וליצירת מבנים שלטוניים מורכבים, ערים ואפילו מדינות.
    המהפכה החקלאית התחילה אולי בעבודת כפיים של בני-אדם, אבל במהרה עברה להסתמכות על 'רובוטים' ביולוגיים – כלומר, על בעלי-חיים. הסוסים והשוורים אפשרו לנו לטפל בשדות רחבי-ידיים, אך הם היו נטולי בינה של ממש, והצריכו עדיין מפעיל אנושי. בסופו של דבר, לפני מאה שנים בערך הם הוחלפו בטרקטורים ומשאיות, שהגבירו את הפריון עוד יותר, אך עדיין חייבו מפעיל אנושי.
    אלא שעכשיו מתחוללת מהפכה חדשה – מהפכת הבינה המלאכותית – ורובוטים מתחילים להחליף לגמרי את החקלאים מבלי צורך כלל במפעיל. בדוגמה שנחשפה בחודש האחרון, בשדה קטן של שישה דונם בבריטניה, רובוטים עדרו את האדמה, שתלו זרעי שעורה, השקו את השדה, טיפלו בצמחים וקצרו את היבול – וכל זאת ללא מגע יד אדם. רגל אנושית לא דרכה באותו שדה. הרובוטים עשו הכל.
    כדי להסיר ספק: זו עדיין הצלחה ראשונית. בני-האדם עדיין פיקחו על הרובוטים מהצד, והשדה לא הגיע למלוא היבול שלו, כצפוי מהוכחת היתכנות ראשונה וראשונית. עדיין לא שכללנו את הטכנולוגיה מספיק.
    אבל מה יקרה כשנשכלל אותה עוד יותר?
    לא קשה לדמיין, בעוד עשור או שניים, שדות ענק המטופלים לגמרי על-ידי רובוטים: טרקטורים אוטונומיים הנעים בשדות, עם זרועות רובוטיות המבצעות את כל המטלות הנדרשות. חוות יתחילו לעבוד באופן אוטומטי לגמרי, וביעילות גבוהה. רובוטים חקלאיים יכולים כבר היום לבצע מטלות מסוימות באופן יעיל בהרבה מבני-אדם, ואין סיבה שמרחב היכולות שלהם לא יגדל דרמטית בשנים הקרובות, עם השכלול בבינה המלאכותית וביכולות החישה. במקרה זה אנו צפויים לראות ירידה משמעותית בעלויות ייצור המזון – ירידה שתתורגם בסופו של דבר להנחה גם לצרכנים.
    מה יהיו המשמעויות של התפתחות כזו? אפשר לסכם אותה בפשטות ובפשטנות יתירה בכך ש- "יותר מזון בפחות כסף". אבל כפי שהמהפכה החקלאית שינתה את דרך הקיום של החברה האנושית, קשה להאמין שמהפכת הבינה המלאכותית והרובוטיקה – מהפכה שתוביל לכך שבסופו של דבר לא נזדקק כלל לחקלאים (ואולי לעוד כמה עובדים אנושיים) – לא תוביל לשינוי של החברה האנושית מן היסוד.

    ttps://www.digitaltrends.com/…/robot-farmers-harvest-bar…/…

    Liked by 1 person

  12. אם הם לא הבינו את זה עד עכשיו, זה כנראה לא עומד להשתנות בימים הקרובים.

    האם באמת הספרדים הצעירים חמומי המוח ששכחו את העבר מבינים את תוצאות הפרישה על העתיד הקרוב? אולי זה רק דרמה.
    יתכן שהקטלונים יוכלו להמשיך לשווק מכוניות באין מפריע ולקבל יורו בתמורה, אבל אם הצבא כן יפריע לנמל ולמפעלים. אנחנו לא שומעים את שני הצדדים אלא רק את הצד הציורי רבולוציוני.

    אהבתי

  13. יש יותר מדי נקודות שוני בין הקמת מדינת ישראל לבין הקמת מדינת קטלוניה:

    1. הקטלונים מנסים לפרק מדינה יציבה קיימת, המתנגדת לכך בכל כוחה. ספרד מעוררת הזדהות בהמוני מדינות אחרות, העלולות למצוא עצמן בעתיד עם תביעות לפרישה גם מהן.

    ישראל ניצלה את תהליך ההתפוררות של האימפריות הקולוניאליסטיות לאחר מלחמת העולם השנייה. בתקופה בה הוקמו במקביל לה המוני מדינות חדשות באפריקה ובאסיה.
    לאחר שהבריטים כבר נאלצו לוותר על הודו, חשיבות כל הקולוניות המזרח תיכוניות שלה פחתה במילא. בכל מקרה – כבר לא היה לבריטניה את הכוח והמשאבים להמשיך להאבק ב"ילידים" המרדניים בפלסטינה המבקשים לסלקה.

    2. רובו המכריע של היישוב היהודי בארץ תמך בהקמת המדינה, ורק מיעוט קטן יחסית ומאוד לא מקובל על רוב היישוב (חרדים אנטי ציוניים ואנשי ברית שלום שנתפסו כבוגדים) – תמך בהמשך המנדט הבריטי.

    משאל העם הקטלני האחרון, שהראה על 90% תמיכה בפרישה מספרד, נתפס בעיני כאמין בערך כמו כל המדינות שמכריזות שבבחירות "הדמוקרטיות וההוגנות" שנערכו במדינתם – מפלגת השלטון זכתה ב 90% תמיכה.
    הצביעו רק כשליש מבעלי זכות הבחירה, וכלל לא ברור כמה פעמים הצביע כל תומך פרישה נחוש.
    סקרי דעת קהל קודמים, והפגנות הנגד ההמוניות של הקטלונים מתנגדי הפרישה מספרד (שלבשו לבן וקראו ל"הידברות") מרמזות שמחנה המתנגדים לפרישה מונה הרבה הרבה יותר מעשרה אחוז.

    3. היישוב היהודי בארץ הוכיח שהוא מוכן להילחם עד מוות, במלחמה שאפילו בן גוריון העריך שסיכוייה להצליח הם רק 50%. במלחמת העצמאות נהרג אחוז אחד (!) מהיישוב (מי שרוצה לעשות חישוב בכמה חללים מדובר – מוזמן לחשב מהו אחוז מגודל האוכלוסייה העכשווי של ישראל, ולהבין את עוצמת הנחישות וההקרבה של היישוב היהודי).

    אני בספק כבד האם הקטלנים יהיו מוכנים להקריב אפילו פרומיל אחד מאוכלוסייתם במלחמה.
    בכל מקרה, אם תפרוץ מלחמה בין הספרדים לקטלנים – אין לי ספק מי ילחם ביותר נחישות וביותר אכזריות וחוסר מעצורים.

    4. לאחר השואה, התמונות ממחנות העקורים באירופה מלאי הפליטים היהודים שלא היו מוכנים לחזור למדינות מוצאם (ואף מדינה מערבית למעשה לא ששה לקלוט את כולם), והמראות המאוד קשים של חיילים בריטים מפנים באכזריות המוני נשים הרות ופעוטות מספינות מעפילים בלתי חוקיות שניסו לפרוק את מטענם האנושי בחופי ישראל – התעורר גל תמיכה המוני, במדינות רבות, לטובת הקמת מדינה ליהודים.

    תמונות של קשישות קטלוניות זבות דם עורר אמנם גל צקצוקי לשון וגינויים בעולם לברוטליות המוגזמת של המשטרה הספרדית – אך לא ניתן להשוות זאת להכרה ששררה לאחר מלחה'ע השניה בזכות היהודים למדינה משלהם.

    5. בהקמת מדינת ישראל תמכו (מסיבות שונות) שתי המעצמות הגדולות של אותה תקופה – ארה'ב ובריה'מ.
    בהחלט יתכן שללא השגת התמיכה גם מסטלין (שכללה את משלוחי הנשק מצ'כיה) – מדינת ישראל לא הייתה מצליחה לקום ולנצח במלחמת העצמאות.
    אין לקטלונים (ולכורדים) ולו מעצמה אחת התומכת בהקמתם, ומוכנה לסייע להם.

    אסתכן בניבוי:
    – המנהיגים הנוכחיים של הפרישה הקטלונית יתקדמו בהכרזותיהם על הקמת מדינה
    – הממשלה במדריד תצווה לאסרם ולהכניסם לכלא בשל ביצוע פשעים חמורים כלשהם כנגד חוקת ספרד (לדוגמא – בגידה)
    – המוני קטלונים יכריזו על שביתות המוניות ויצאו לרחובות בכדי למחות נגד מאסר המנהיגים הקטלנים. הפגנות שיהיו כנראה די אלימות ודי ממושכות
    – הכלכלה הקטלונית תפגע קשות, ובעיקר תפסק התיירות המהווה חלק משמעותי מכלכלת האזור
    – ממשלת ספרד תזרוק לכלא מפגינים נוספים ו/או תכריז על הוצאת סמכויות כלשהן מניהול קטלני אוטונומי לניהול הממשלה המרכזית (מעין הקמת "ועדה קרואה" לקטלוניה)
    – יהיו שביתות והפגנות נוספות. אך לאט לאט המפגינים ילכו ויתעייפו, המצב הכלכלי ילך וידרדר ורבים יבקשו לחזור ל"נורמליות" הקודמת. ילכו ויתרבו הדוברים למען 'מו'מ ו"הידברות" בין שני הצדדים, ומציאת הסדרים למתן חנינה לאסירים והחזרת הדברים למצבם הקודם.
    – הדברים אכן יחזרו בהדרגה למצבם הקודם, ולקטלונים שוב לא תהיה מדינה עצמאית

    ***
    הערכתי אולי תתגלה בעתיד כמוטעת (אם כן – זו לא תהיה טעות הניבוי הראשונה שלי), אך היא לא נובעת ממשאלות לב.
    אם בחמש השנים הקרובות קטלוניה (או כורדיסטאן) תתקבל כמדינה חברה באו'מ, אני מתחייבת לאכול את כובעי בזמן השידור בטלוויזיה של הטקס בו מונף לראשונה באו'מ הדגל הקטלוני (או הכורדי).
    לפחות במקרה של כורדיסטן אוכל אותו עם דמעות שמחה בעיני (ובמקרה של קטלוניה בליווי אנחות עמוקות, כיון שיש כבר באו'מ מספיק מדינות אנטי ישראליות קיצוניות, והן אינן זקוקות לתגבורת של קטלוניה).

    אהבתי

    • לגבי התוצאות נחכה ונראה. אבל רק להרגיע אותך קצת – נכון שמפלגת שמאל קיצונית ואנטי־ישראלית היא אחת מהקולות הפעילים בתנועת העצמאות, אבל המנהיגים המיינסטרימיים בקטלוניה הם דווקא מאוד ידידותיים לישראל. לא מעט מהם כבר זכו מהשמאל הקיצוני לכינויי גנאי בסגנון "ישראלי" או "ציוני". למעשה עצמאות עשויה לשפר את יחסי ישראל־קטלוניה בכך שהיא תעלים את הצורך של המיינסטרימים לשיתוף פעולה עם השמאל הקיצוני.

      אהבתי

  14. אלפי בני אדם הפגינו בצהריים (א') במרכז ברצלונה נגד הניסיון של ממשלת קטלוניה להכריז על עצמאות החבל והיפרדותו מספרד. ההפגנה הזו נערכת אחרי הפגנות ענק שערכו בשבועות האחרונים תומכי ההיפרדות בקטלוניה בכלל ובברצלונה בפרט.
    רבים מהמשתתפים בהפגנה היום, שיצאה מכיכר מרכזית בעיר, הניפו את דגלי ספרד וקטלוניה. חלקם קראו "שלא יעבדו עליכם, קטלוניה היא ספרד". הם קראו לשלוח לכלא את נשיא קטלוניה, קרלס פודג'מון.

    ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, שב והבטיח היום שממשלתו לא תאפשר לקטלוניה לפרוש מספרד. בריאיון לעיתון הספרדי הגדול "אל-פאיס" אמר ראחוי כי הוא ישקול לנקוט אמצעים שהחוק מתיר לו להשתמש בהם כדי לעצור בעד הבדלנים הפועלים בחבל. ראחוי אמר כי בין השאר הוא עשוי ליישם את סעיף 155 בחוקת ספרד המאפשר לממשלה המרכזית של ספרד לקחת לעצמה את סמכויות השליטה מממשלת אחד המחוזות בה אם הממשלה המקומית אינה ממלאה את המחויבויות שיש לה לפי החוקה. "המצב האידיאלי יהיה שלא אצטרך למצוא פתרונות דרסטיים, אבל כדי שזה יקרה מנהיגי קטלוניה יהיו חייבים להתיישר", אמר.
    בשבת נערכו הפגנות גדולות במדריד, בברצלונה ובערים נוספות בדרישה מראחוי ומפודג'מון לנהל משא ומתן כדי למצוא פתרון למשבר הפוליטי, שהוא הקשה ביותר שידעה ספרד זה כמעט ארבעה עשורים. תנועות התומכות בשמירה על שלמות ספרד מקוות לצבור מומנטום בעזרת ההפגנה היום בברצלונה אחרי שחברות גדולות, בהן שני הבנקים הגדולים ביותר בקטלוניה, הודיעו כי הן מעבירות את המטות שלהן למקומות אחרים בספרד, מחוץ לחבל. חברות אחרות שוקלות צעד דומה משום שהן חוששות שימצאו את עצמן מחוץ לאיחוד האירופי והשוק המשותף שלו אם קטלוניה תהפוך למדינה עצמאית – שבניגוד לספרד לא תהיה חברה באיחוד האירופי בעתיד הקרוב.

    "אני מקווה ששום דבר לא יקרה כי קטלוניה תפסיד הרבה יותר מספרד – חברות כבר עכשיו בורחות מכאן", אמר המפגינה יוליאנה פרטס, תושבת ברצלונה. "אני מקווה שזה יישאר כמו שזה היה עד עכשיו, 40 שנות שלום"

    אהבתי

  15. לשי שפירא,
    בכדי שיהיה עוד מעניין יותר לחכות ולראות – האם אתה מעז להמר שמדינת קטלניה קום תקום?
    אם כן: אחד משננו יאלץ לאכול את כובעו.

    ******

    בנוגע להערכה על יחסה של הביצה, שעדין לא נולדה, אל מדינת ישראל – מצ'ב מאמר (חינמי) של גיא בכור.
    לטענתו, הקטלנים כרתו ברית עם המוסלמים (התובעים את "זכות השיבה" למדינה ממנה גורשו, וחולמים על כיבושה מחדש של אנדלוסיה). הם יצאו להפגנות ענק נגד הגבלות הגירה בכלל והגירת המוסלמים בפרט. מתחייבים "להקים מחדש" מסגדים במקום כנסיות ועוד.

    הוא אפילו מעז להתנבא שבמאבק בין ספרד לקטלוניה – יתכן שהמוסלמים הם אלו שינצחו.
    גם אם נקזז 50% מהערכותיו של גיא בכור כהגזמות פרועות (כולל אחוז המוסלמים החיים כרגע בקטלוניה)- יתכן ומאבקי ספרד וקטלוניה, וספרד והמוסלמים החולמים לכבשה מחדש – יקרבו במעט את ספרד וישראל. אך נראה לי שעבורנו – קטלוניה כבר אבודה.

    http://www.gplanet.co.il/prodetailsamewin.asp?pro_id=4120

    אהבתי

    • אני לא אוהב להמר; אמרתי כבר שאני מעריך ב 60-40 את הסיכוי שהספרדים יצליחו לדכא בכוח הכרזת עצמאות, וזה אם בכלל יכריזו. אז אני לא רואה צורך להתחייב לצד כזה או אחר.

      לגבי המוסלמים – גיא בכור כותב נהדר, אבל אני לא צריך לחפש דווקא אצלו את מה שכתב כבר איזשהו כותב סביר אחר:

      http://mida.org.il/2017/09/06/כך-הפכה-ברצלונה-לאחד-ממוקדי-הגיהאד-באי/

      בכל מקרה, המוסלמים עלולים לנצח בטווח הארוך, אבל בינתיים כאמור השמאל הקיצוני אומנם שולט בברצלונה, אבל בקטלוניה כולה הוא בסך הכול עשרה מנדטים. יש לנו עוד זמן לא מבוטל של ידידות פוטנציאלית עם הקטלונים, ועד אז מי יודע. וגם גיא בכור, כמוני, מוסיף:

      "כיוון שמשאל העם של הקטלונים לעצמאות כה חשוב להם, הם מחזרים במרץ אחרי הקול המוסלמי […]"

      במילים אחרות – אם תגיע העצמאות, כוחו של הקול המוסלמי ירד. שוב, בטווח הארוך ייתכנו בעיות גדולות, אבל זה נכון לא רק לקטלוניה אלא גם לשאר ספרד ולמדינות אחרות באירופה.

      אהבתי

כתיבת תגובה