פקיסתאן נגד צבא פקיסתאן: הסיבוב הבא

מספיק זמן עבר מאז הזעזוע האחרון בשלטון הפקיסתאני, ואפשר להתחיל לדבר על המשמעות שלו. תקציר למי שלא עקב: ראש הממשלה נוואז שריף אולץ להתפטר עקב האשמות שחיתות כאלה ואחרות. בינתיים מונה אחד מנאמניו כראש ממשלה זמני, אבל המפלגה מתעקשת ששריף יהיה עדיין המועמד שלה בבחירות הבאות. נשמע כמו סיפור תמים, אבל במדינה הזאת שום דבר אינו תמים. ההסכמה הכללית בקרב הפרשנים: שריף הודח על־ידי השליט האמיתי של פקיסתאן, הצבא; ואם המפלגה עומדת באמת להתנגד בכל הכוח, זה עלול להיות הסיבוב הבא במלחמה רבת השנים בין הכוחות הצבאיים והאזרחיים בפקיסתאן. באמצע עומדים היחסים עם הודו, המלחמה באפגניסתאן, הברית עם סין, והאיסלאם הקיצוני – כל אלה מחכים לראות מה יהיה עם המדינה המבולגנת הזאת.

הפרשנות המקובלת לאירועים היא כזאת: שריף הוא אולי מושחת, אבל לא יותר מכל פוליטיקאי פקיסתאני אחר; הסיבה שהוא הודח היא שהוא ניסה להיות עצמאי מדי, ולנהל את המדינה כאילו ראש הממשלה הוא המנהיג שלה. אבל פקיסתאן היא צבא שיש לו מדינה, והצבא לא היה מרוצה מהעצמאות של שריף; בטח לא מהנסיונות שלו לשפר את היחסים עם הודו, שהיריבות איתה היא הצדקת קיומו של הצבא; הנסיונות להרגיע את הבחישה הפקיסתאנית באפגניסתאן, חלק בלתי נפרד מאותה היריבות עם הודו; והנסיונות למשא ומתן עם הטליבאן הפקיסתאני[1]. הצבא הפקיסתאני כבר הפיל ממשלות וכונן משטר צבאי מספר פעמים בעבר, כולל ממשלה של שריף עצמו; בינתיים הוא מסתפק בהפלת הממשלה דרך בית המשפט.

בינתיים, מפלגתו של שריף, הליגה המוסלמית הפקיסתאנית – פלג נוואז (כן, שמו של המנהיג הוא חלק משם המפלגה. מוזמנים להסיק מסקנות) לא מתכוונת לוותר. למושב של שריף בפרלמנט נבחרה אישתו, במה שפרשנים מסמנים בתור עדות לכך שהעם עדיין איתו. המשפחה והמפלגה (ולא תמיד ברור איפה עובר הקו בין השניים – כך עובדת דמוקרטיה דרום־אסיאתית) ממלאות את העיתונים בהתבטאויות לוחמניות ומבטיחות לנצח בבחירות הבאות ולהחזיר את שריף לשלטון. איך יגיב לזה הצבא? נחכה ונראה.

ומי יכול להיות החלופה לשריף? אחרי עשורים רבים שבהם השלטון התחלף לסירוגין בין הליגה המוסלמית של החמולות השולטות בפנג'ב, לבין מפלגת העם של החמולה השולטת בסינד, כיום מפלגת העם נראית חלשה ודועכת; אַסִיף עַלִי זַרְדָּרִי, אלמנהּ של בֶּנָאזִיר בּוּתּוֹ שבעבר הביאה את המפלגה לשלטון, נהנה מכריזמה של תולעת ומהאשמות שחיתות מכל עבר. לא מעט קולות אפילו טוענים שהוא ארגן את רצח אשתו כדי לרשת ממנה את השלטון (כמעט מוסכם שהוא אחראי לרצח כמה מבני משפחתה הבעייתיים, כנראה בשיתוף פעולה איתה). מי שמסתמן בתור הגורם החזק באופוזיציה, בינתיים, הוא עימראן ח'אן – ראש מפלגת תנועת הצדק, שעל פי הטענות נהנה מקשרים טובים יותר עם הצבא. הרטוריקה האנטי־הודית והאנטי־מערבית שלו בטח תשמח את מנהיגי הצבא.

כל זה מעניין במיוחד על רקע היחסים הפנימיים בפקיסתאן, שכתבתי עליהם בעבר מנקודת מבט הודית – מוקד הכוח של הליגה המוסלמית הוא פנג'ב. אם יתחזק הרושם שהאליטה הפנג'בית לא באמת יכולה לשלוט במדינה, ובמקומה המדינה עוברת לידי פשתוני מהמחוזות המערביים בתמיכת הצבא – זה יהיה כמעט אישור לנקודת המבט ההודית על פקיסתאן, כמדינה שהוקמה על־ידי פנג'בים בנסיון תמים לשלוט על המערב הפרוע, ושבסוף תמצא את המערב הפרוע שולט בה. בעיקר לאור העובדה שאחד ממוקדי החיכוך בין שריף לבין הצבא היה הרצון שלו להתקרב להודו, מעניין לתהות עם עוד כמה הפיכות צבאיות לא יגרמו בסוף לכמה פנג'בים לתהות אם בעצם ההודים צודקים, וכל הפרויקט שנקרא "פקיסתאן" אולי בעצם לא הצליח. עוד שאלה מעניינת תהיה המעורבות הסינית. פקיסתאן הופכת יותר ויותר להיות מדינת חסות של סין בשנים האחרונות, וסביר להניח שהסינים לא יתעלמו ממה שקורה שם. ממה ששמעתי, מדברים על הסינים כתומכים בצד של הצבא; אני אישית תוהה אם הם באמת יעדיפו פופוליסטים כמו ח'אן או זרדרי על־פני שמרן כמו שריף, שנרתע גם ממלחמות וגם מסוציאליזם, שני דברים שכיום לא מסתדרים היטב עם השאיפות הסיניות. אבל מה קורה בחדרי חדרים אצל הסינים קשה לדעת.

בכל מקרה, נחכה לבחירות – מתוכננות כרגע לספטמבר 2018.

[1] הטליבאן האפגאני והטליבאן הפקיסתאני נחשבים בדרך־כלל כשני גופים שונים; זה האפגאני נוצר בגדול על־ידי שירותי הביון הפקיסתאניים במטרה לכונן באפגניסתאן משטר נוח יותר לפקיסתאן. כשהוא התחיל לעורר השראה גם לתנועה דומה בתוך פקיסתאן, אותם שירותי ביון כבר לא היו מרוצים במיוחד, והם כיום מהווים את אחד מכאבי הראש העיקריים של הרשויות במדינה.

27 מחשבות על “פקיסתאן נגד צבא פקיסתאן: הסיבוב הבא

  1. המשפחה והמפלגה (ולא תמיד ברור איפה עובר הקו בין השניים – כך עובדת דמוקרטיה , משפחת קלינטון? בוש? קנדי?

    פרופסור חיים שפירא מתאר בספריו נסיונות שהראו כיצד אנשים נוטים להעריך יותר את מה ששיך להם ובחסר את מה ששיך לאחרים.

    חלק ממה שאתה מתאר נשמע כמו וריציה לספורי מאקבט.

    מהנה מאד כן ירבו כתבותיך.

    אהבתי

    • אין ספק שארצות הברית סובלת מהבעיה הזאת לא מעט בזמן האחרון, אבל נראה לי שזה עדיין לא מגיע לרמה של הפוליטיקה הדרום־אסיאתית. אני מאחל להם שהטלטלה שעוברת הפוליטיקה שלהם בזמן האחרון תעזור לנער את המערכת שלהם ולהיפטר מהצרה הזאת.

      אהבתי

  2. כתבה מכלכליסט על חשיבות ההשקעות שמבצעת סין במדינות מתפתחות.
    פקיסטן.נמצאת במקום השני (אחרי רוסיה) – כרבע מההשקעות הסיניות בעולם מגיעות אליה. סכום אדיר.

    https://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3724239,00.html

    תחילת הכתבה:

    " סין חילקה 350 מיליארד דולר למדינות אחרות, לאן הם הלכו?
    דו"ח חדש חושף כי סין השקיעה מאז שנת 2000 סכום דומה לזה של ארה"ב במדינות מפתחות. אלא שמתחת לסיוע החוץ הסיני מסתתרת כוכבית גדולה
    ______________________________________________
    הלוואה של 7.6 מיליארד דולר לסלילת מסילת רכבת בלאוס, הלוואה של 2.2 מיליארד דולר לפרויקטי אנרגיה חלופית בדרום אפריקה, מענק של 651 מיליון דולר להשבת פליטים מפקיסטן לאפגניסטן ואפילו מענק של 13 מיליון דולר לכורים בזימבבואה. אלו רק כמה מאלפי הפרויקטים והגופים שסין מימנה בשנים האחרונות במדינות מתפתחות.

    בעוד תקציב סיוע החוץ של ארצות הברית פומבי ושקוף, היקף ההשקעות שמבצעת סין במדינות אחרות נותר סמוי, סוג של סוד מדינה. לגוף המחקר האמריקאי AidData נדרשו חמש שנות עבודה של כ-100 חוקרים ברחבי העולם כדי לחלץ את היקף ההשקעה הסינית.

    הדו"ח המסכם של AidData שפורסם בחודש שעבר חושף כי סין, שעד לפני מספר עשורים קיבלה בעצמה סיוע כספי, הפכה מאז תחילת המאה הנוכחית לאחת המממנות העיקריות של פרויקטים במדינות מתפתחות. סין השקיעה 354.3 מיליארד דולר במדינות מתפתחות בשנים 2000-2014, סכום דומה לסיוע החוץ של ארה“ב שעמד באותה התקופה על 394.6 מיליארד דולר (ללא סיוע צבאי).

    140 מדינות ואזורים זכו להשקעות בפיתוח מממשלת סין, כאשר המובילות ברשימה היו רוסיה (36.6 מיליארד דולר), פקיסטן (24.3), אנגולה (16.5), אתיופיה (14.8) וסרי לנקה (12.6). במדינות כמו חוף השנהב, זימבבואה, קמרון, קמבודיה וגאנה, סין עקפה את ארה"ב והפכה למקור המימון החיצוני המרכזי.

    אלא שהסיוע האמריקאי והסיוע הסיני למדינות מתפתחות שונים מאוד באופיים. בעוד ארה"ב ושאר מדינות המערב מעניקות סיוע חוץ שמתבסס על שיעור גבוה של מענקים, סיוע החוץ של סין מורכב ברובו הגדול מהלוואות נושאות ריבית או אשראי ליצואנים. כשסין משקיעה בפרויקטי תשתית במדינות זרות היא גם מביאה איתה חברות בנייה סיניות שיבצעו את העבודות או בוחרת פרויקטים שיתנו לה גישה טובה יותר למשאבי טבע ומזון. למעשה רק 81 מיליארד דולר מהמימון הסיני למדינות אחרות היה בדמות סיוע חוץ בעל אופי פילנתרופי יותר ומסחרי פחות …"

    אהבתי

    • זה בהחלט הקו שמנסים ההודים להבהיר לשכנותיהם בניסיון לעודד אותם לעבוד איתם ולא עם הסינים. ולאחרונה מתחיל ציר רשמי של ארה"ב־הודו־יפן־אוסטרליה שמנסה להציע השקעות למדינות אסיה כחלופה להשקעות הסיניות, נראה אם זה יצליח.

      אהבתי

  3. החמצת את הקטע המעניין הזה

    גם כשעומדות בפני המדינות המתפתחות מספר אפשרויות הן יעדיפו לא פעם את סין. הסינים ידועים כמי שבונים במהירות פרויקטי תשתית חיוניים כמו כבישים, מסילות רכבת ונמלים. סין גם לא מתערבת בעניינים הפנימיים של המדינות המקבלות את הסיוע ולא דורשת מהן רפורמות ושקיפות כמו המערב.

    Liked by 1 person

    • זה נכון, וכאן אולי החשיבות של הנוכחות ההודית והיפנית, ובמידה מסוימת גם של טראמפ. עם החבורה הזאת, והכי חשוב – בלי מערב אירופה, אולי עדיין יהיה אפשר לשכנע כמה מדינות שהם באמת מציעים פיתוח תשתיות ולא הטפות מוסר. היפנים בנו רכבות מהירות בכל מיני מקומות עוד כשסין הייתה קומוניסטית.

      Liked by 1 person

  4. אוף טופיק,

    סימנים ראשונים לבחירות הצפויות באיטליה בתחילת 2018.
    ברלוסקוני (בן ה 81 !!! ) חוזר לתמונה.
    בבחירות בסיציליה – התחזקות למפלגתו ולמפלגת האנטי הגירה שבעת הכוכבים.

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001210790#fromelement=hp_folders_9553

    כאשר התמודדו הילארי קלינטון וטראמפ – התקשתי להבין כיצד הבוחרים האמריקאים נותרו עם שני בני שבעים. אבל בהשוואה לברלוסקוני – הם בסך הכל דרדקים.

    אהבתי

    • לקרוא לחמשת הכוכבים (הוספת להם שניים מיותרים…) "מפלגת אנטי הגירה" זה לא ממש מתאים – הם לא מתנגדים להגירה יותר מהימין, עד כמה שאני רואה. הם בעיקר מפלגה אנטי־ממסדית, עם כל הבלגאן המשתמע מכך – כדרכן של מפלגות אנטי־ממסדיות, לעתים קרובות קשה למצוא איזשהו קו אחיד בכל נושא חוץ מ"להחליף את המושחתים שכרגע בשלטון".

      ולצערי, הגיל זה הדבר האחרון שמטריד בברלוסקוני. מדהים שהוא עדיין רלוונטי בפוליטיקה האיטלקית, אחרי כל מה שהיה איתו עד עכשיו.

      אהבתי

  5. למה רק האמריקאים? גם הדרדק ביבי יהיה מעל 71 בבחירות הבאות

    בארני סאנדרס בן 76 וכנראה ירוץ בשנית בגיל 79, הילרי קלינטון בת 70 וכנראה תרוץ בשלישית בגיל 73, טראמפ יסיים את התפקיד שלו בגיל 78, רוברט מוגאבה בן 93 ולא הולך לשום מקום. הוא ממש לא הולך יותר.

    אפשר לצפות שדווקא במדינות מערביות בהן שרותי הבריאות טובים הזקנים ירחיקו לכת אבל זה לא ככה, האפריקאים מובילים בגיל.
    הסינים מגבילים את גיל הבחירה למשרה ציבורית למתחת 70.

    המעניין הוא שגיל הבחירה למשרות יורד או לא נאכף. מתוארים פה מספר מקרים בעבר של סנטורים בארה"ב שנבחרו קודם גיל 30 אבל נתנו להם לשבת בכסא רק ביום ההולדת 30. מקרה אחד שהחזירו את הקודם למספר שנים ולאחרונה מספר מקרים שלמרות שהיו 4-6 שנים מתחת לגיל החוקי אשרו להם להבחר.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Age_of_candidacy

    אהבתי

  6. ל 1975 c

    אם לשפוט לפי שתי סבתותי וחברותיהן (שני סבי כבר נפטרו), הנמצאות בערך בקבוצת הגיל של ברלוסקוני, רשימת המחלות הכרוניות של כל אחת מהן, והתרופות שהן נאלצות ליטול מדי יום, ארוכה מכדי לזכור אותה.
    חמור מכך, בכולן ניכרות סימני ירידה קוגניטיבית. לשמחתי הרבה אף אחת מהן אינה סובלת מאלצהימר או סנילית – אבל הן מאוד רחוקות משיאן. לא הייתי מאפשרת לאף אחת מהן לנהל מחלקה בעירייה. אז ראשות ממשלה או נשיאות?

    מוזר בעיני ששופטים נשלחים הבייתה בגיל 70, פקידי עירייה נזרקים מעבודתם בגיל 67, וטייסים מורדים מכסאם בגיל 65. רק פוליטיקאים נתפסים כלא מושפעים מהגיל, וכמסוגלים לתפקד במיטבם גם בשנות השבעים והשמונים שלהם.
    אני תוהה האם לא מובלע כאן רמז לזלזול בתפקידים שפוליטיקאים ממלאים, ובנזקים שפוליטקאי שאינו במיטבו עלול לעשות.

    אהבתי

    • אני חושב שירידה קוגניטיבית תלויה מאוד באורח החיים. הרבה אנשים שממשיכים לעבוד, ללמוד ולהיות פעילים במשהו משמעותי כמו ניהול מדינה, לא בהכרח מראים סימני התדרדרות.

      אבל בכל מקרה, בעיני זה לא זלזול בפוליטיקאים אלא כבוד לדמוקרטיה: האידיאל הדמוקרטי הוא לשים כמה שפחות מכשולים בפני יכולת האזרחים לנהל את חייהם, ובדמוקרטיה ייצוגית הם עושים את זה על־ידי בחירת נציגים. אם מישהו סובל מירידה קוגניטיבית, זו אחריות המצביעים לקחת את זה בחשבון ולא להצביע לו.

      אהבתי

  7. למה מובלע? בגלוי בגלוי מי כבר לוקח פוליטיקאים ברצינות? רק הם עצמם. הם שם כי הם יכולים.
    נקודה מצויינת העלת, תשאלי את אל רום

    תקופת הזִקנה הינה טווח הגילאים הסמוך לסיום מחזור החיים של האדם הממוצע. בניגוד לשלבים מוקדמים יותר בהתפתחות האדם, הרי שהזקנה היא דבר אינדיבידואלי ודיפרנציאלי, השונה מהותית מאדם לאדם. למרות זאת מבחינים הגרנטולוגים בין ארבעה שלבים בזקנה, שלמרות השוני הרב ניתן לעתים קרובות להכליל לגביהם: זקנה צעירה – בגילאים 65 עד 75, בקירוב; זקנה אמצעית – בגילאים 75 עד 85, בקירוב; זקנה מופלגת מגילאי 85 עד 95 בקירוב; והשלב הרביעי, – שנוסף לאחרונה לאור העלייה בתוחלת החיים בעולם -, היא זקנה מופלגת מאוד, מגיל 95 ומעלה[51]. יכולות ההתחדשות הביולוגיות מוגבלות יותר באנשים זקנים, ונטייתם למחלות וסינדרומים גבוהה. הזקנה היא מצב של אובדנים רבים. קוצר הזמן יחסית, שבו מתרחשים האובדנים, וריבויים, מקשים על ההתמודדות ומהווה גורם לחץ משמעותי. בין האובדנים הקיימים בזקנה ניתן למנות אובדן כלכלי, אובדן פיזי, אובדן קוסמטי, אובדן בריאותי, אובדן חברתי וסיוע ואובדן מנטלי.

    http://www.zavitaheret.com/פריצת-דרך-בבינה-המלאכותית-תוכנה-שלמדה

    אהבתי

  8. תא הסטודנטים הערביים באוניברסיטה העברית בירושלים הפגין בקמפוס הר הצופים – והסטודנטים שהשתתפו בה קראו קריאות בגנות המדינה והציונות: "ציונים צאו החוצה, אדמתי ערבית וחופשית!". תלונה בגין הסתה הוגשה למשטרה. האוניברסיטה בתגובה: "ההפגנה נעשתה ללא תיאום"

    אהבתי

  9. דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס אמרה הבוקר (שישי) כי הנשיא דונלד טראמפ מאמין שרוי מור, מועמד המפלגה הרפובליקנית לסנאט במדינת אלבמה, יפרוש אם יתברר כי הטענות שניסה בעבר לבצע מעשים מגונים בנערה בת 14 נכונות. אמש פורסם ב"וושינגטון פוסט" כי בשנת 1979 נפגש מור עם נערה וניסה לגעת בה במקומות מוצנעים. על פי הודעת הבית הלבן הנשיא "מאמין שלא נכון להרוס את חייו של אדם על סמך האשמות בלבד" אך כי "מור יעשה את הדבר הנכון ויפרוש מהמרוץ", אם הטענות יתאמתו.
    כמו כן האשימה אותו מישהי שבשנת 1976 כשהיתה בת 18 לקח אותה לפיצריה בדיט והציע לה יין כשהגיל המותר היה 19.
    בנוסף הועלו האשמות טענות נגדו שלפני 40 שנה בגיל 32, הוא יצא לדייט עם מספר נערות בנות 17-18.

    אני מודה שבשנת 1972 נישקתי ילדה בת 6 , זה היה בהסכמה, בגנון. אמא שלי נתנה עדות במשטרה אבל תפקיד פוליטי כבר לא יהיה לי.

    אהבתי

  10. ל 1975 c

    כתבת: "למה מובלע? בגלוי בגלוי מי כבר לוקח פוליטיקאים ברצינות? רק הם עצמם. הם שם כי הם יכולים. …"

    אפשר להיזכר בפוליטיקאים כמו פרון מארגנטינה וצ'אבס מוונצואלה ולהיווכח שכוח פוליטיקאים לשפר את מצב מדינותיהם אולי מאוד מוגבל, אך כוחם להזיק ולדרדר את מדינותיהם לתהום אינו מוגבל כלל.

    #############################

    לרוזנקרנץ,

    לא רק בהומור, גם בפוליטיקה יש חשיבות קריטית לתזמון.
    עד לאחרונה גברים יכלו לסמוך על נשים שישתקו. (ועל שתיקת גברים שהותקפו מינית – אם זהו טעמם).
    אם רק רצו – יכלו גם לתקוף נשים וגם להיבחר למשרת שר, נשיא וראש ממשלה בישראל. ואפילו לנשיאות ארה'ב.

    אבל בימנו הולך ופוחת הדור. כבר הרבה יותר קשה לסמוך על שתיקת הנשים (ואולי אפילו על שתיקת הגברים שהותקפו מינית).
    אז אם מאז ימי הגנון שלך השארת אחריך שובל ארוך של קורבנות שנושקו *בניגוד לרצונן/ם*, ועדיין לא הגעת למשרה בכירה – כנראה כבר מאוחר מדי עבורך להתחיל בקריירה פוליטית.

    אהבתי

    • אני לא לגמרי בטוח איפה אני צריך לעמוד בסוגיה הזאת (כנראה לשתוק, אבל ננסה בכל זאת): מצד אחד כחנון שבקושי מעז ללחוץ יד לאשה בלי לוודא הסכמה, נראה לי שאני לא ממש בסכנה מנקיון האורוות הזה. מצד שני, לפעמים דעתי קצת לא נוחה עם הערבוב שנראה לי שעושים יותר מדי לאחרונה בין צרות שונות: אונס אלים, יחסי מין בהסכמה אבל בנסיבות פסולות (גיל, מרות, וכו'), נגיעה ללא הסכמה, נשיקה ללא הסכמה, הערה לא רצויה, מבט לא נעים או בדיחה בעלת אופי מיני אלה דברים מאוד שונים זה מזה ונראה לי ששום דבר טוב לא ייצא מערבוב של כולם ביחד בתור "תקיפה מינית". חלק מהם הם סוגיות פליליות, חלק הם ענייני מוסר פגום, חלק הם חוסר נימוס וחלק הם הבדלים תרבותיים שאני לא בטוח אם יש הצדקה לשפוט מבחוץ.

      סיפור קטן: בערך כל האיטלקים והאיטלקיות ששומעים שהיחסים שלי עם בת־זוגי התחילו בידידות והמשיכו בהצעה מנומסת מצדי לעבור ליחסים רומנטיים, מסתכלים עלי במשהו בין שעשוע לתדהמה. אצלם מובן מאליו שהגבר פשוט מנשק את האשה אחרי שקיבל מספיק סימנים שהיא מעוניינת. אם הוא טעה, היא חוסמת אותו ומבהירה שזה לא יקרה. לא שיטה טובה בעיני, אבל נראה לי שיהיה קיצוני מצדי להגיד שזו צריכה להיות התנהגות פסולה בחוק, או מוקעת על־ידי החברה.

      Liked by 1 person

      • תזהר, יבוא יום שהתגובה הזו שלך תשמש קמיליות מתוסכלות לדרוש שיחריפו את הבלוג שלך. כבר כיום אתה אתנו או נגדנו בנושא. זה פשוט נהיה טרנד, אופנה להתנפל על הגברים החזירים. אפשר לחשוב שהדורות לא מלאים בנשים שרצו אחרי גברים בשל המכונית וההכנסה רימו ניצלו שיקרו.

        פליט סורי נעצר על תקיפה מינית על סוסת פוני ב"פינת הליטוף "בגורליצר פארק. עובד הפארק אישר את התקיפה לברלינר מורגנפוסט. בייביסיטר שראתה וצילמה את האירוע פנתה לעובדי הפארק שהזעיקו את המשטרה. האנס בן ה -23 נימלט, אך ניתפס על ידי המשטרה, שזיהתה אותו בעזרת הצילום של הבייביסיטר. "אף פעם לא היתה לנו תקרית כזאת, "אמר עובד בפארק. הבייביסיטר סירבה להגיב לאירוע הטראומטי לבטח לקמיליה יש מה להגיב כרגיל

        אהבתי

      • מסכימה לגמרי עם טענתך שהערבוב בין "תקיפות מיניות" (מסוגים שונים זה מזה) ו"הטרדות מיניות" מזיקה לבירור הנושא ולהבהרת נורמות ההתנהגות.

        הטרדה,לתפיסתי לפחות, היא משהו הגורר תחושת אי נעימות קלה. מטרד. מכאן הטרדה מינית אמואה להתייחס לשריקות והערות סקסיסטיות ברחוב או בדיחות המביכות נשים במקום הלימודים והעבודה. לא למצבים של ניצול יחסי כוח ומרות להשגת מין (משהו שבמובלע מערב סחיטה באיומים), ביצוע מעשים מגונים בכוח הזרוע למרות אי הסכמתו המפורשת של הצד השני ואונס.

        אהבתי

  11. אמנם לא פקיסטאן, אבל בסביבה. על ההתפתחויות בסעודיה, מנקודת מבטו של דיוויד גולדמן.
    פרשן שתמיד מעניין לקרוא אותו, אבל שמתי לב שלאחרונה הוא נוטה להיות יותר מדי אופטימי / מוטה wishful thinking.

    פסקת הסיום של הכתבה, שכותרתה היא שרק לאחרונה סעודיה זכתה לקבל מנהיג אמיתי:

    From the viewpoint of Washington, Beijing, Moscow, and Jerusalem, this is win-win-win-win. The odd man out is Iran, whose attempts to project power from Tehran to the Mediterranean have become an annoyance even for its allies. The shape of the deal emerging in the Middle East was visible last summer. As I wrote on July 17, the US and Russia both need to leash their dogs – the former to crack down on Saudi financing of Sunni jihadists and the latter to puncture Iran’s dream of a Shi’a empire.

    The missing ingredient in the mix was a Saudi leader with the courage to face down his own family as well as the country’s religious establishment. It is not clear yet that Prince Mohammed bin Salman will succeed, but if he does, he will be the most popular world leader of 2017

    http://www.atimes.com/saudi-arabia-gets-first-real-government/

    אהבתי

  12. מתוך כתבה, שברובה אינה מחדשת דבר, על מעצמת הרשת הסינית, של INSS:

    וויצ'ט (WeChat), אפליקציית הצ'ט הפופולרית ביותר בסין (מעל למיליארד משתמשים בעולם) שינתה את תמונת הגלובוס המפורסמת שבה עשתה שימוש כתמונת הפתיח. עד כה, וויצ'ט השתמשה בתמונה שצולמה על ידי לווין של נאס"א ובה הוצגה אפריקה כמרכז העולם. כעת, ענקית הטכנולוגיה הסינית, Tencent, שוויצ'ט בבעלותה, החליטה להשתמש בתמונה שצולמה לאחרונה על ידי לוויין מטאורולוגי סיני מתקדם ובו סין מוצגת במרכז העולם. שינוי זה, קוסמטי לכאורה, יותר משהוא ממחיש את הפיכתה של סין למעצמה טכנולוגית בקנה מידה עולמי, הנו סממן סמלי לכך שסין מבליטה את מקומה ואת תפקידה המרכזיים בזירה הבינלאומית, ובכך נוטשת בהדרגה את מדיניות "שמירת פרופיל נמוך" המזוהה עם מנהיג העבר, דנג שיאו-פינג."

    אהבתי

  13. קמיליה
    האם יתכן שכאשה את עומדת כנגד כל סיפור או שמועה שכזו משוחדת מבלי להפעיל שיקול דעת? כמו אוהדת ביתר ירושלים?

    הבחירות לסנט בדיוק בעוד חודש, מדוע כעת ה"חדשות" מתפרסמות? רוי מור היה שופט 40 שנים, איפה היו הנשים האלו ב 40 השנים האחרונות? האחת טוענת שהוא הציע לה יין בגיל 18 כשהגיל המותר לאלכוהול היה 19 השניה שהוא נישק אותה בסוף דיט מרצונה אבל 20 שנים אחרי זה היא שינתה את דעתה כי החליטה ש 14 שנים הבדל בין אשה לגבר זה לא מוסרי.
    בשנות ה70 סקס היה נפוץ משתיית קפה בארה"ב, נשים בנות 18 התחרו בשפנות. אפשר לחשוב שהיום לא. ועוד מדובר באלבמה ששם בנות ה14 מתחתנות עם בן דודן כשהן בהריון.
    זה שדחף את הנשים להתלונן הוא המועמד הדמוקרטי שעשה שימוש מניפולטיבי בנשים לצרכיו הפוליטיים, בזה הוא גרוע יותר מאשר לצאת לדייט עם בת 18.
    שתיקת נשים? זו היסטריה נשית ואלו שדוחפות את הנושא עושות שרות גרוע לבנות מינן, הן קוראות זאב שלא לצורך. יש להניח שהרבה מהסיפורים מסולפים והתגובות היסטריות.
    אם אקח לדוגמה את קוין ספיסי כדי להקטין את המעורבות הנשית הרגשית שלך, כשהיה שיכור ליפני עשרות שנים הוא ניסה להתחיל עם מישהו. בגלל זה להפסיק להקרין סידרה שעלתה עשות מליוני דולרים? להוריד את הסרטים שלו מאתרים? זו צביעות.
    וודי אלן שעד היום מוזכר בנשימה אחת עם פדופילים בגלל אשה הסטרית בטיפולים בסיכיאטרים שעשתה שטיפת מוח לילדים שלה?
    יש להבדיל בין אדם שמבצע מעשה מגונה בכוח לגבר שמנסה לנשק אשה, כמה אנשים מבקשים ראשות לנשק את האשה בסוף דיט? כנראה שכבר הרבה זמן לא היה לך דייט והרבה זמן לא נשקו אותך, זה מסביר מדוע את מלהגת כל כך הרבה שטויות.

    אהבתי

    • התלבטתי האם לטרוח לענות לאדם שיורד להשמצות אישיות. מה עוד שהן בעלות אופי סקסיסטי ( "נראה שכבר הרבה זמן לא היה לך דייט והרבה זמן לא נשקו אותך, זה מסביר מדוע את מלהגת כל כך הרבה שטויות.").
      לבסוף החלטתי לא להשאיר את תגובתך ללא מענה – בעיקר עבור קוראים אחרים.

      אני מודה שבשל מגדרי איני יכולה להיות שופטת אוביקטיבית וחסרת כל פניות לגבי הנושא. מה גם שהימשכות שתיקתם של רוב הגברים שהותקפו מינית – מיצבה *בטעות* את בעיית התקיפות המיניות כנושא של "נשים מול גברים". (במקום כנושא של כל הנשים ורובם המכריע של הגברים מול מיעוט, אם כי לא מיכוט זניח, מהגברים).
      אבל, הטיעון שלך ש"כאשה את עומדת כנגד כל סיפור או שמועה שכזו משוחדת מבלי להפעיל שיקול דעת? כמו אוהדת ביתר ירושלים," – אמור להיות מופעל בדיוק באותו אופן גם על גברים : "האם כגבר אתה עומד כנכד כל סיפור או שמועה שכזו משוחד מבלי להפעיל שיקול דעת? כמו אוהד ביתר ירושלים". טענתך המובלעת שגברים, ורק הם, הם אמת המידה והקריטריון לאובייקטיביות חסרת כל פניות – נתפסת בעיני כמגוחכת.
      בהנחה שטרנס סקסואליים יטו לזדהות עם המגדר אליו הם משתוקקים להצטרף – נגזר מכך שעלינו לחפש שופטים אובייקטיבים וחסרי כל הטיות מוקדמות רק בקרב אלו שבאמת אחנם שייכים רגשית לאף מגדר (אולי בקרב אנשים בעלי אי התאמה בין המבנה הכרומוזומלי לבין אברי המין החיצוניים שלהם, בעלי מבנה כרומוזומלי חריג כמו xxy וכדומה). כיון שלא יצא לי להכיר אישית אף אדם נדיר שכזה – איני יכולה לשאול אותו/ה לדעתו.

      אכן עבר זמן רב מאז תקופת הדייטים שלי – אבל עדיין זכור לי במעורפל .מה נחשב ל"דייט" ומה לא. בזמני ההגדרה "דייט רומנטי" *לא* כללה:
      – גבר בשנות השלושים פלוס לחייו שמנסה להתחיל מינית עם ילדות בנות 15,
      – גבר המחזיק בעמדת כוח ועוצמה שתוקף מינית צעירות התלויות בו לפרנסתן או לפיתוח הקריירה העתידית שלהן במהלך פגישת עבודה או ראיון לקבלת עבודה (כנ'ל לגבי כוכב הוליוודי רב כוח התוקף מינית נערים וגברים צעירים שמקווים לפתח קריירה כשחקנים)
      – גבר נשוי שמקיים יחסי מין (ואח'כ גם מתחתן) עם בתה המאומצת של אשתו. על אחת כמה וכמה עם הילדה המאומצת עברה כילדה קטנה התעללות מינית במשפחתה הביולוגית.

      הנקודה היחידה בה אני יכולה להסכים עם עמדתך היא לגבי סלקטיביות השיפוט התקשורתי. למי מניחים להנות מהספק, ומכבדים אותו עד שלא נקבע בבית המשפט אחרת (לדוגמא ביל קלינטון) ולמי לא, ותובעים את התפטרותו / פיטוריו המיידים.
      גם לגבי העובדה שאנשים שאחריהם שובל ארוך של קורבנות – עלולים לגלות שקן השרצים שלהם נחשף, וכנראה לא לגמרי במקרה, דווקא במועד הגרוע ביותר מבחינתם. במקרה של פוליטיקאים – גם הגרוע ביותר עבור מפלגתם. לדוגמא אחרי הפריימריס של הרפובליקאים, כשכבר מאוחר מדי עבורם להחליף מועמד, אבל לפני הבחירות עצמן – כך דחשיפת הפרשות עשויה / עלולה להעביר את הרוב בסנט או בקונגרס ממפלגה אחת אל יריבתה.

      *****

      מצ'ב כתבה המציגה 3 קריטריונים לשיפוט מתי מדובר בחשיפה של פגיעה מינית אמיתית ומתי מדובר כנראה בתלונת שווא.
      קריטריונים שאפילו ניתן לנסות לכמתם.
      לתפיסתי (שהיא כאמור סוביקטיבית ומוטת מראש) – מדובר בכתבה אוביקטיביית.

      http://www.xn--7dbl2a.com

      אהבתי

  14. יו"ר תנועת "שווים שונים", הילה שי וזאן, הודיעה הבוקר (א') על כוונתה לפעול לקידום תיקון לחוק ההטרדות המיניות, ובמסגרתו תוכפל תקופת ההתיישנות לתלונה על הטרדות מיניות ל-14 שנים, וכמנגד בתום אותו פרק זמן, חשיפת שמו של אדם המואשם במעשים אלה הן בכלי התקשורת והן ברשתות החברתיות תהיה עבירה פלילית.

    הבוקר פנתה שי וזאן אל שרת המשפטים איילת שקד, הציגה בפניה את ההצעה וביקשה את תמיכת המשרד בקידום התיקון לחוק.

    "בימים האחרונים אנו עדים לגל האשמות בגין הטרדות מיניות שבוצעו על-ידי ידוענים, אנשי תקשורת ובעלי כוח בחברה הישראלית. מרבית העדויות שהתפרסמו לאחרונה עוסקות במעשים שבוצעו לכאורה לפני שנים רבות ולא נחקרו על-ידי המשטרה", כתבה בפנייתה.

    "כידוע לך, חוק ההתיישנות על הטרדות מיניות חל כ-7 שנים מרגע המקרה, אך 'משפטי השדה' שמתרחשים כיום באמצעי התקשורת אינם מוגבלים בזמן ויכולים בכל עת להביא את הנאשם לקדמת הבמה התקשורתית ולהטיח בפניו ועליו האשמות שלא נחקרו כלל על-ידי אנשי המקצוע האמונים על כך.

    "בעקבות זאת נוצר מצב בעייתי, בו לנאשם אין יכולת להתגונן, ולמאשים אין יכולת להתלונן לרשויות החוק, רק בתקשורת. אותם 'משפטי שדה' נערכים במקרים רבים עשרות שנים לאחר המקרה, ולא פעם כאשר אותם גורמים אליהם מופנית האצבע המאשימה כבר אינם נמצאים בין החיים, ואין ביכולתם להגיב לאותן האשמות קשות, קל וחומר לשאת בתוצאות עבור אותן האשמות במקרה שהן נכונות".

    אהבתי

  15. התלבטתי האם לטרוח לענות לאדם שיורד להשמצות אישיות. מה עוד שהן בעלות אופי סקסיסטי

    כתבת לי
    אז אם מאז ימי הגנון שלך השארת אחריך שובל ארוך של קורבנות שנושקו *בניגוד לרצונן/ם*, ועדיין לא הגעת למשרה בכירה – כנראה כבר מאוחר מדי עבורך להתחיל בקריירה פוליטית.

    האם זו לא השמצה על רקע אישי? בקנה המידה שלך לנשים יש את הזכות המוסרית לדבל סטנדרט.

    השיפוט הפגום שלך והתגובה הקיצונית שלך ושכמותך עושים שרות דוב לצד שלך, הם רק משכנעות אנשים שכנראה גם המתלוננות מגזימות, הסטריות או סתם מבקשות חשיפה ציבורית.

    גבר נשוי שמקיים יחסי מין (ואח'כ גם מתחתן) עם בתה המאומצת של אשתו. על אחת כמה וכמה עם הילדה המאומצת עברה כילדה קטנה התעללות מינית במשפחתה הביולוגית.

    אולי תלמדי קצת את העובדות לפני שאת זורקת האשמות כי אחרת הדברים שלך בגדר רכילות נשית

    עד כמה שזכור לי וודי אלאן מעולם לא היה נשוי למיה פארו, היא היתה בת זוגו,און אן אוף במשך -12 10 שנים, ובתה המאומצת היתה כבר בשנות העשרים לחייה כשהיא נהלה רומן עם וודי אלן. מה לא מוצא חן בעיניך בסיפור? הבת המאומצת סו יאנג היתה בן שמונה כשאומצה והיתה כנראה בת של זונה שנטשה אותה ברחובות, מאיפה מצאת התעללות מינית במשפחה ? האם לא אופיני לאשה כנראה מהסוג שיש לה שינאה לגברים שמתירה לה להמציא האשמות מופרחות 40 שנה לאחר מעשה?

    ההבדל בגיל בין מיה פוארו לבעלה הראשון פרנק סינטרה היה 30 שנה, היא התחתנה אתו בגיל 21, זה לא מנע ממנה להאשים את וודי אלאן בפרברזן שהוא יוצא עם צעירה ממנו.
    היו לה 14 ילדים מתוכם 10 מאומצים, בילתה בשנות העשרים לחייה באשראם בהודו, נכנסה להריון עם תאומים אחרי רומן עם ידוען גבר נשוי שהתגרש מאשתו והתחתן אתה והתחילה רומן עם וודי אלן כשהיתה עדיין נשואה לאותו אחד. אז לא כל כך בטוח שהיא האדם שצריך לחפש אצלו מוסר, רוב חייה הם חיים שמעידים על חוסר יציבות נפשית.

    אהבתי

    • יש לך הרבה דברים ענייניים להגיד, אז בבקשה תגיד אותם בלי ההתייחסויות האישיות המיותרות. השמצות אישיות בין מגיבים לא מתקבלות פה מבחינתי, ותגובות כאלה בעתיד יימחקו אפילו אם יכללו, לצערי, גם דברים מעניינים ורלוונטיים.

      עשו לי טובה ועזרו לי לשמור על הבלוג הזה כמקום לדיונים ענייניים ותרבותיים.

      אהבתי

כתיבת תגובה