מתווה הגז, הון שלטון ומאפיה – הגרסה האיטלקית

אני מודה שלא עקבתי יותר מדי אחרי הדיון במתווה הגז הישראלי, ואין לי דעה חזקה לכאן או לכאן (ממילא, אני כידוע לא ממש מתלהב מקבלת הכנסות למדינה ממשאבים טבעיים), אבל דבר אחד אני יכול להגיד: משהו שהתרשמתי שהיה חסר בדיון זה מבט על התמונה הרחבה יותר, על שוק הגז הבינלאומי ועל מקומה של ישראל בו. הדיון הציבורי שנערך בנושא דומה (תיכף נגיד איך דומה) באיטליה, אחת השותפות המשמעותיות בייצוא הגז הישראלי, נותן הזדמנות למבט כזה – ובפרט, עם סדרת תחקירים שפרסם לא מזמן המגזין ל'אספרסו בעניין.

נתחיל בתיאור של הפרויקט המדובר (לא הפרויקט היחיד של הגז הישראלי, אבל כנראה המדובר ביותר) – הרעיון הוא לבנות צינור גז ענק מהמאגרים הישראליים ושכניהם הקפריסאים, שיגיעו לקפריסין, משם ליוון, משם לאיטליה, ומאיטליה הגז יתחבר לרשת האירופאית. זה מתחבר לתמונה הכללית של שוק הגז באירופה, נושא שקצת התייחסתי אליו לא מזמן: כיום אחוז ניכר מהגז האירופאי מגיע מרוסיה, מה שנותן לממשלת פוטין לא רק תמיכה כלכלית, אלא מנוף לחץ משמעותי על האירופאים – פוטין יכול תמיד לאיים שאם הם לא יתנהגו יפה, הוא ינתק להם את הצינור וייתן להם לקפוא בחורף (ישראלים יכולים לפעמים לשכוח, אבל במדינות צפוניות יותר לעבור חורף בלי חימום יכול להיות אתגר משמעותי, עד כדי סכנת חיים). החלופות כוללות ייבוא גז נוזלי מאמריקה, וכמה צינורות מצפון אפריקה לספרד ואיטליה, אבל שניהם לא מתקרבים לסיפוק כמות הצריכה האירופאית. הפרויקט הישראלי הוא אחת מכמה דרכים שהאירופאים מתכננים לפתור את הבעיה.

חוץ מהצינור הישראלי, ומכמה צינורות חדשים מצפון אפריקה, התוכנית הגדולה היא "מסדרון הגז הדרומי" – ייבוא גז מאזרביג'אן, דרך גיאורגיה ותורכיה, משם ליוון ואלבניה, אז מתחת לים האדריאטי עד לחופי איטליה. וזו התוכנית שכרגע נמצאת בכותרות באיטליה, עם סדרת תחקירים שבהם ל'אספרסו מנסה להצביע על כל הטיפוסים המפוקפקים שצפויים להתעשר ממנה.

(הצינור הישראלי, אגב, בינתיים לא זוכה להרבה דיונים בתקשורת האיטלקית חוץ מ"ברצינות? עוד צינור מגיע אלינו מיוון? כמה גז אנחנו כבר צריכים?")

קודם כל, מדברים על שיתוף הפעולה הבינלאומי המפוקפק. אתם כנראה שומעים הרבה על דיבורים אנטי־ישראליים באירופה כי באופן טבעי זה מה שמעניין ישראלים, אבל יש אנשים שמרתיחים את אירופה הרבה יותר, ואולי המוביל ביניהם הוא רג'פ טאיפ ארדואן. תחקיר אחד של ל'אספרסו מדבר על השליטה המוחלטת של משפחותיהם של ארדואן ושל נשיא אזרביג'אן אילהאם אלייב בחברות שמנהלות את הפרויקט. רשימה ארוכה של חברות, מנהלים ובעלי עניין, כולם עם קשרים משפחתיים, עסקיים או פוליטיים עם ארדואן ואלייב, כולן עם משרדים בכל מיני מקלטי מס למיניהם, והמסקנה ברורה: הפרויקט הזה עומד להיות דרך להעברת כסף אירופאי לדיקטטורים מושחתים. גם פוטין לא נעדר מהתחקיר, עם טענות שלמרות שכל הרעיון הוא להיפטר מהתלות בגז הרוסי, לחברות רוסיות שמקורבות לממשלה יש קשרים גם בפרויקטים האלה.

ובינתיים גם באיטליה עצמה יש סימני שאלה מי מרוויח מהעניין. תחקיר אחר של ל'אספרסו מספר שאת ניהול הפרויקט הפקידה המועצה האירופית בידי חברה שוויצרית, והאחראי על הפרויקט מטעם אותה החברה הוא אזרח שוויצרי (מהחלק דובר האיטלקית של שוויץ) שעל פי ל'אספרסו יש לו היסטוריה של קשרים עם המאפיה. על פי הטענה, העסקים הקודמים שלו כללו הקמת חברה שנתפסה בסיוע להלבנת כספי סחר סמים של המאפיה הקַלַבְּרִית[1]. האיטלקים הכינו כתב אישום, אבל בית המשפט השוויצרי החליט שאין מספיק ראיות, והבחור המשיך בעסקיו עד שקיבל לידיו את פרויקט הגז. התחקיר ממשיך ונותן רשימה מכובדת של מקורבים לממשלות איטלקיות בעבר שכיום מנהלים את החברות שעומדות להרוויח בגדול מהפרויקט הזה, חלקם אוליגרכים רוסים או אזרים. גם ז'וזה מנואל ברוזו, שהפך להיות סמל לקשרי הון־שלטון באירופה כשעבר מראשות המועצה האירופית לתפקיד בכיר בבנק גולדמן־סאקס, נמצא בתמונה: בתפקידו הקודם הוא אישר את הפרויקט, ובתפקידו הנוכחי הוא מרוויח ממנו, כשגולדמן־סאקס שולטים בכמה אחוזים בחברות הרלוונטיות.

ובמקביל לכל זה, הארגונים הסביבתיים והמקומיים כמובן לא מאחרים למחות. מחוז פּוּלְיָה האיטלקי שאליו אמור להגיע הצינור מתגאה בחופים היפים שלו שמפרנסים אותו יפה מתיירות, והתושבים והפוליטיקאים המקומיים דואגים מנזק אפשרי לחופים וזועמים על עצי הזית שייעקרו במהלך העבודות; ההפגנות בעיצומן:

מה כל זה אומר מבחינת ישראל? לא יותר מדי. ייתכן שישראל מרוויחה מהיציבות המפוקפקת של המתחרים, אבל בסופו של דבר לא סביר שפרויקט בסדר גודל כזה ייעצר בגלל שחיתות במדינות אחרות: כמו שאמרתי בעבר, העולם שמח לתמוך בארגוני פשע ושחיתות כל עוד הוא מקבל מזה מחירים זולים. אבל עדיין, זה מזכיר לנו את העמדה הטובה שתופסת ישראל במצב הזה, כמקור יציב באופן חריג לגז טבעי. אם המצב בתורכיה יתדרדר, ובכלל לא בלתי אפשרי שזה יקרה, מי יודע מה יקרה לצינור שאמור לעבור לכל אורכה; ומי יודע אם האירופאים לנצח ירצו לעבוד עם הגורמים המפוקפקים שמעורבים שם. מבחינה כמותית ישראל פחות עשירה בגז, אבל עדיין המספרים לא רעים: מאגר שָהְדֶּנִיז 2 באזרבייג'אן שממנו אמור להגיע הגז לפרויקט הזה מוערך ב 1,200 ק"מ מעוקב (ובעתיד עשויים להתחבר לאותו הצינור מאגרים גדולים הרבה יותר מתורכמניסתאן); בישראל, מאגרי תמר ולוויתן מוערכים ב 280 קמ"ק ו 540 קמ"ק בהתאמה. אני מאוד מקווה שבעתיד הקרוב כמה שיותר העולם ייגמל מהשימוש בגז טבעי; אבל עד שזה יקרה, לישראל יש קלף לא רע לשחק איתו.

[1] ברוב העולם המושג "מאפיה" מזוהה עם סיציליה, אבל ברוב מחוזות דרום איטליה יש ארגוני מאפיה משלהם, ועושה רושם שכיום, אחרי מלחמה רצינית של הממשלה במאפיה הסיציליאנית (ה"קוֹזָה נוֹסְטְרָה"), היא נחלשה משמעותית וכיום המאפיה הקלברית (ממחוז קַלַבְּרִיה), ה"נְדְּרַנְגֶּתָּה", נחשבת כנראה בתור הצרה הגדולה ביותר.

24 מחשבות על “מתווה הגז, הון שלטון ומאפיה – הגרסה האיטלקית

  1. מדוע אתה מקווה שבעתיד הקרוב העולם ייגמל מהשימוש בגז טבעי? יש לך קשרים במסחר של תחליף?
    תמיד יהיו מקורבי ממשלה שיקבלו זכויות, זה דרך הטבע. חוץ מזה ברוב המדינות הדמוקרטיות אין קשר בין חוק לצדק ומוסר אלא קלוש בלבד.
    תראה מה שהמדינות האירופאיות עושות לאזרחים שלהן בעיניני מס, זה פחד אימים, כבר עדיף להיות כומר מקצועי

    אהבתי

  2. למיטב זכרוני (=מידע לא בדוק):

    א. אחרי החורף בו פוטין סגר קצת את הברז לאירופה, בגלל חובות לא משולמים של אוקראינה (שדרכה עובר הצינור מרוסיה לאירופה) על הגז שלקחה לעצמה, האירופים נאלצו לערוב בסכומים אדירים לתשלום החובות של אוקראינה. כאשר ברור לכל שקיים ספק רב האם אוקראינה תחזיר אי פעם את חובותיה לאירופה.
    לאחר החוויה הכמעט טראומתית שעברה על האירופים הם החליטו להקטין את תלותם ברוסיה, אוקראינה ופולין (שגם דרכה עובר הצינור מרוסיה למערב אירופה).

    ב. הם, בעיקר בגלל השפעת גרמניה, פסלו על הסף הקמת תחנות כוח גרעיניות, שהיו יכולות לספק להם חשמל רב, במחיר זול, ללא תלות באף מדינה שאינה חברה באיחוד האירופי, וללא זיהום הסביבה (אם כי בסכנת אסון חד פעמי ענקי ובעיות פינוי הפסולת).

    ג. כחלופה לתלות האדירה בצינור מרוסיה + אוקראינה + פולין – הם החליטו לפזר את הסיכונים למספר סלים:
    1. לסבסד מאוד בכבדות הנפקת אנרגיה חלופית, בעיקר מהרוח, אך גם ממים.
    2. לקנות גז נוזלי מארה'ב
    3. לחדש את חוזי השקעה ויבוא נפט עם האיראנים, לאחר שהוסרו מהם הסנקציות (גם בשל בלחץ אירופי)
    4. להסכים שרוסיה תבנה צינור גז ישירות ממנה למערב אירופה דרך הים הבלטי (למרות התנגדויות פינלנד ודנמרק)
    5. לבנות צינור גז דרומי מהרפובליקות הסובייטיות לשעבר שיעבור דרך טורקיה

    בכל החלופות הנ'ל האירופים סובלים מבעיות.
    אחת החביבות שבהן קשורה לבחירה בטראמפ כנשיא ארה'ב. חברות אירופאיות מפחדות להשקיע באיראן, בגלל חששן שטראמפ יחדש את הסנקציות עליה. עוד סיבה שבשלה האירופים כל כך עוינים את טראמפ.
    כאשר איראן ראתה שההשקעות האירופיות מבוששות להגיע – היא חתמה חוזה עם רוסיה לייצא את הנפט שלה דרכה. כתוצאה מכך, תלות האירופים בפוטין רק גדלה במקום לקטון.

    כל רעיון צינור הגז מישראל, קפריסין ויון לאיטליה הוא די הזוי ולא כלכלי. הצינור אמור לעבור באזור בו קרקעית הים צונחת לעומק של קילומטרים ובאזור בו יש פעילות סיסמית תת ימית. ולאחר שהגז כבר יגיע – הוא יהיה יקר משמעותית מהגז הרוסי.

    אבל, אם האירופים כבר רגילים לסבסד אנרגיה חלופית, אז יתכן שמסיבות גיאו-פוליטיות (כמו הפחתת התלות ברוסיה ובטורקיה) הם יחליטו לסבסד גם את הגז הישראלי והקפריסאי.

    בעיני זו סיבה לדאגה, כיון שמדינה תלויה במי שמסבסד אותה (על אחת כמה וכמה אם השקיעה רבות בהקמת תשתית. שהלקוחות עלולים לסרב, מסיבה כלשהי, להשתמש בה). לתפיסתי היה רצוי שישראל תפעל להקטנת תלותה באירופה ולא להגדלתה. כל השקעה של מדינת ישראל בבנית הצינור ו/או שמירה עליו – תגדיל את הלחץ עלינו לרצות את הלקוח היחידי, והבעייתי, של הצינור ( האיחוד האירופי).

    ***

    על הבעיות בצינור הגז – מנקודת מבטם (המתלהמת תמיד) של אנשי "הכלכלה האמיתית":

    http://www.amitit.co.il/העובדות-ששטייניץ-מסתיר-על-צינור-הגז-הא/

    אהבתי

  3. קמיליה
    צינור גז מישראל יצור אינטרסים ותלות של אירופה בישראל יותר מאשר להפך.
    למעשה הרבה מצורות יצור האנרגיה מסוסדות עשרות שנים. אנחנו נמצאים על סף מצב שבו יצירת חשמל משמש ורוח נהיה כדאית כלכלית.
    בינתיים יתכן שאם הימין יתחזק באירופה הם יגלו ששריפת מוסלמים בכבשנים מיצר מספיק חשמל לחורף

    אהבתי

  4. ליואש,

    אני מניחה שתמיד קיימת תלות הדדית בין המוכר לבין הקונה. יותר מכך, שכל מי שקיומו תלוי במוכר עיקרי אחד ו/או בלקוח עיקרי אחד – נמצא במצב מאוד פגיע.
    אבל, ביחסי ישראל והאיחוד האירופי – משוואת יחסי הכוחות מושפעת גם מהפרשי הגודל היחסי / העוצמה היחסית. ישראל זקוקה לאיחוד האירופי, ותתקשה להסתדר בלעדיו, יותר מכפי שהאיחוד האירופי זקוק לישראל ויתקשה להסתדר בלעדה.
    [מניע נוסף לרצוני שהאיחוד האירופי יתפרק, ולישראל יהיו יחסים בי לטרליים עם הרבה מאוד מדינות אירופיות עצמאיות].

    אם לאחר כל ההשקעה בהקמת הצינור, זרימת הגז בו תופסק – כלכלת ישראל תינזק קשה יותר מאשר כלכלת אירופה. ולצערי, גם האירופים ידעו זאת, והם גם ידעו שהישראלים יודעים שהאירופים יודעים וכד' ….
    כלומר, בכל עת בה האיחוד ירצה להכפיף את ישראל לרצונותיו, הם יוכלו להשתמש נגדנו באיום של הפסקת רכישת הגז. אנו נהיה פגיעים יותר מבהווה לסחיטה.

    אהבתי

  5. בדרך כלל כששני צדדים עוסקים במסחר, ביחוד כפי שמתאר פה שי, שה"מעונינים" הם מקורבים אוכלי שולחן לבעלי תפקידים בכירים, הנטיה היא לרצות שיהיה שקט, שהמצב ישמר. למאפיה האיטלקית לא איכפת אידיולוגיה ופוליטיקה, איכפת שמה שהם השקיעו יניב. זו הסיבה שצינור הנפט עם מצריים עבד שנים, לא מאהבת מרדכי אלא מאהבת כספו. כשיהיה לגורמים אירופאים אינטרסים הם ישפיעו על פוליטיקאים שישבו בשקט. כשמדינה מוסלמית כמו תורכיה יורדת מהפסים ומאיימת לסגור את צינור הנפט מסיבות אידיאולוגיות ולפגוע בכיסים אז אלו שיפגעו יגידו: המוסלמים האלו רק צרות יש אתם אי אפשר לתת בהם אמון.

    אם האיחוד האירופאי יתפרק יתכן שיהיו לישראל יחסים עם מדינות בשל החולשה הכלכלית שלהם והאינטרס הכלכלי, אבל לאורך זמן זה לא נראה טוב לעולם הדמוקרטי ולכלכלה העולמית.

    מדוע את כל כך רוצה שהאיחוד יפשוט את הרגל? לאומנות לא היתה אף פעם דבר שעודד השכלה וקידמה

    אהבתי

  6. בסופו של דבר כל בעלי האינטרסים, גוזרי הקופונים, הם שמזיזים את העולם אחרת לא היה עולם. יש דיקטטורים שמכניסים כספים לכיס ויש בעלי חברות תרופות שמניעות אישורים וחברות ביטוח על ידי מאכרים שבארה"ב זה חוקי ומקודש, ויש אנשי נשק שיש להם אינטרס למכור נשק. מה שהיה הוא שיהיה ואין כל חדש תחת השמש.

    מה שכן עד שישקיעו את הצינור הזה כבר ימציאו קולד פיוז'ן וזה לא יהיה כלכלי.

    אהבתי

  7. כמובן שאני מתנגד לגישה של אורי של "מה שהיה הוא מה שיהיה".
    זה גישה של "זקנים".

    האמת שהעולם זז מהלך רוח של כח ושליטה להלך רוח של הרמוניה ושיתוף פעולה.

    השחיתות גבוהה כי קשה להרויח כסף בצורה הוגנת לכן כמעט כל האנשים מתנהגים בצורה קלוקלת
    בשביל להרויח כסף, מי יותר ומי פחות.
    זה מגיע לרמה של הורים מרמים ילדים והפוך.
    אנשים רבים ימכרו את "האמא שלהם" בשביל כסף וזה רק מראה כמה המחסור קשה.

    השיטה הכלכלית בעולם היא תולדה של העבר ובהחלט אפשר להחליף אותה.

    היא מבוססת על יחס רזרבה.

    רענון זיכרון:
    אנשים קיבלו קבלות על הזהב שהפקידו בבנק וסחרו בקבלות האלה במקום לשלם בזהב כבד.
    הבנקים שמו לב שאנשים לוקחים רק כ 7 אחוז מהזהב ברשותם ז"א הופכים את הקבלות בחזרה לזהב.

    מכאן התחילה ההונאה שהפכה לחוק ברבות השנים: הדפיסו יותר קבלות מהזהב שיש להם.

    זה בעצם זיוף כסף.

    בהתחלה פרטיים עשו את זה – כי היה הרבה סוגי כסף בעולם(בכל מדינה).
    אז בנק פרטי מותר היה לו כי בעצם אפשר היה לעבור לכסף אחר.
    אז אם בנק התגלה כמרמה – אנשים הפסיקו להפקיד אצלו ועברו לאחר.

    אח"כ העבירו כחוק שיש רק סוג כסף אחד במדינה וכל הבנקים ממשיכים לזייף כסף כרגיל.

    אז בעצם אי אפשר להחזיק מזומן ולברוח מהזיוף.

    העשירים לווים בריבית נמוכה וקונים נכסים שמשלמים יותר.
    עניים ומעמד ביניים לווים בריבית גבוהה וקונים רמת חיים.

    לכן לעולם בלי קומבינות,בלי גז ובלי כלום אוטומטית העשירים מתעשרים בצורה מעריכית ומעמד ביניים קורס
    בצורה עקבית.

    אין משמעות לחלוטין לסוציאליזם,קפיטליזם,מרקסיזם ועוד שבסיס המערכת – הכסף מזויף.

    למען האמת בקונסטלציה הנוכחית נגידי הבנקים עושים עבודה פנטסטית.
    מיותר לציין שלקח ניסיון של עשרות שנים בשביל לשכלל את המערכת לעבוד במצב קשה כ"כ ולשרוד.
    נתנו לבנקים לקחת חובות גדולים מידי – העלו והורידו ריבית מהר מידי ועוד – עכשיו יש יציבות.

    כיון שכמעט כל הכסף המערכת הוא מחוב(כל פעם שלוקחים הלוואה מבנק נוצר כסף חדש בניגוד
    להלוואה ממקורות אחרים שפשוט מעביר כסף מאדם לאדם) למעט שטרות ומטבעות אז אין מצב בעולם
    שהמערכת תהיה טובה לרוב האנשים.

    כברירת מחדל החובות חונקים מישהו והכסף זז באיטיות במערכת – הכסף עובר מעניים ומעמד ביניים למעמד הגבוה
    והם מבזבזים באיטיות כי הם קונים עוד ועוד נכסים ומשעבדים עוד ועוד אנשים – נכון הם קונים גם מותרות
    ומייצרים עבודה ע"י כך אבל הצרכים שלהם ייחסית נמוכים – יחסית לכסף שלהם.
    אדם שקונה יאכטה מייצר עבודה אבל באותו כסף 50 אנשים שמבזבזים אותו מייצרים פי כמה וכמה.
    באותו זמן רוב האנשים לכודים בחובות ו/או תקועים בעבודה בשכר קבוע ונשחקים באינפלציה(בפועל כ3 אחוז בשנה
    נכון ל2017).

    הממלשה מצטרפת לחגיגה וגם היא לווה כסף ברבית נמוכה אבל כיון שהיא בזבזנית וחסרת אחריות(זה לא הכסף שלהם…
    והם לא הולכים לכלא על בזבוזים כי זה "בספר התקציב") היא לא קונה נכסים אלא מבזבזת על רמת חיים (סיפוק רצון
    נבחרי העם ווידוא שיבחרו עוד פעם לתפקיד) לכן גם היא שקעה בחובות גדולים שמכבידים על התקציב.
    במצב כזה אין מנוס מלהעלות מיסים בצורה תדירה.
    כם אם פה ושם יורדים מיסים שורה תחתונה תמיד מיסים/אגרות והטלים עולים – חייב לקרות כי החובות גדלים.

    ברגע שהכסף מונפק בצורה חופשית(ללא חוב) הוא יזרום במהירות במערכת ומייד לעבודה יהיה יותר כוח ולכסף יהיה פחות כח.
    יווצר איזון.

    אהבתי

    • אלדד, אין שיתוף פעולה. הייה שיתוף פעולה באירופה מתוך פחד אחרי הנאצים ומתוך חשש מהקומוניזם. מה מנע מאירופה לקבל את הקומוניזם מתוך העדפה? היה כבר ברור שזה לא עובד.
      השוק המשותף האירופאי היה כבר הלך רוח של הרמוניה ושיתוף פעולה. אבל זה מתפוגג. מדינות לא נהיות חברות כי משעמם להן בלילה. כשמדינות השוק האירופאי התאחדו זה היה צעד סוציאליסטי, הם נתנו היום למדינות חלשות יותר מחלקן מתוך אלטרואיזם. בסופו של דבר אופי זה אופי, במיקרו ובמקרו.
      האם יש לירידה מהפסים של המוסלמים איזה קשר לחילוקי הדעות באירופה? לא, זה סתם תרוץ. אנגליה אף פעם לא רצתה להיות שם והמוסלמים תמיד נלחמו בינם לבין עצמם.
      אתה צודק שזה עולם חדש אבל מתבסס על ערכים ישנים. התורכים ילחמו ברוסים, יהרגו את המיעוטים הארמנים האשורים והכורדים. אירן תוריד בסופו של דבר פצצה אטומית על ערב הסעודית וזה יהיה עניין פנימי של העולם המוסלמי.
      אמריקה לא תעשה כלום בקוריאה כי היא לא תסתבך עם הסינים וטראמפ לא יעשה שלום בין הפלסטינים לישראלים ולא יעביר את השגרירות וברגע שאבו מאזן ימותי אשימו את הישראלים ויהרגו אחד את השני. עולם כמינהגו נוהג.

      אהבתי

      • לא הבנת בכלל.
        אתה מדבר על הקשקושים של התקשורת שנועדו לזרוע בהלה.

        עשו שוק אירופי בשביל כוח נגד ארה"ב.
        ביטלו אותו(או יותר נכון יבטלו אותו או שהוא בירידה) כי כבר לא פוחדים מארה"ב וגילו שהוא לא מועיל כי אין אותה מדיניות
        ואין אותו מצב כלכלי אז זה מסובך.

        שים לב שאין כבר מלחמות – נשארו רק ארגוני ביון שמסכסכים בין אנשים מפוחדים(כמוך) ע"י פיגועים.
        ונותנים כסף לארגונים קיצוניים בשביל להשיג אי אלו מטרות פוליטיות וכלכליות.

        בקיצור אתה רואה את חלק הכוס הריק – פיגועים
        אני אומר לך זה היוצא מהכלל.

        פעם הכלל היה מלחמה כל כמה זמן עכשיו אין.
        אם עיראק היתה הופכת דמוקרטית ארה"ב לא היתה פולשת לשם מלכתחילה.

        אהבתי

  8. הרוג הרגתני אלדד, אני מרגיש כמו שהרגשתי כשאמא שלי נתנה לי כדור צמר ואמרה תתיר ת'קשרים, בדיוק שמענו אז את החדשות על טביעת טיטניק.
    כדבריך"האמת שהעולם זז מהלך רוח של כח ושליטה להלך רוח של הרמוניה ושיתוף פעולה." אההה אהם: זז ממתי? כשגרנו בשכונות קרובות הינו כולנו חברים אבל עכשיו אתה אומר וסותר את עצמך שכולם רמאים, כי אין ברירה, האם המצב קשה יותר או שקשה יותר מהתקופה שהכרת כיוון שהתקופה ההיא היתה זמנית, של אחרי המלחמות כשכולם היו במצב של התאוששות? אבל מה היה לפני זה? אותו הדבר, כל דאלים גבר. ומה רע בזה אם אני מחזיק זיוף כל זמן שהוא זיוף אמיתי של בנק ישראל שאני יכול לקבל תמורה עבורו? אז הבנק עושה כסף עם מינוף מה הרמאות בזה? אם הוא מרוויח יותר מדי יש רגולציות. מה זה משנה אם אני מחזיק כסף או זהב או חרוזים אם זה מחליף ידיים,הרי זה בדיוק הספר שמתורגם פה על ידי שי פותר.
    למה הבנק לא יכול להיות של ההמונים וגמרנו? מה רע בחוב אם הוא רק על הנייר? אליך גיא.
    אדם שקונה יאכטה מייצר עבודה ואותו כסף 50 אנשים מבזבזים ומייצרים פי כמה וכמה, אם לא היה אדם שקונה יאכטה לא היה מה לבזבז.
    סוציאליזם לא מעודד יוזמה פרטית, למה שאני אתאמץ ואמציא כשהבטלן לידי מקבל אותה תמורה? אין הבדל בין מה שהיה למה שיהיה הכל אותו דבר.

    תגובה זו נכתבה בסיגנון אנליטי שהוא סיגנון שאינו מוסיף כל מידע שלא ידעתם בהגדרה בניגוד לסיגנון סינטטי. סיגנון אנליטי זה חביב ומקובל ע"י קמיליות למיניהן.

    קומוניזם: יש לך 2 פרות. המדינה לוקחת לך את שתיהן ונותנת לך מעט חלב.

    פשיזם: יש לך 2 פרות. המדינה לוקחת לך את שתיהן ומוכרת לך מעט חלב.

    סוציאליזם: יש לך 2 פרות. אתה נותן פרה אחת לשכן שלך.

    קפיטליזם: יש לך 2 פרות. אתה מוכר אחת וקונה שור. אתה רועה את הבקר שלך וצופה בכלכלה שלך גדלה. אחרי כמה שנים אתה מוכר את כל הבקר שלך ופורש.

    קפיטליזם בגרסה הישראלית: יש לך 2 פרות. אתה מוכר 3 מהן לחברה הציבורית שבבעלותך תוך שימוש באשראי מהחשבון שפתח גיסך בבנק. אז אתה מבצע חילוף חוב/השקעה עם חברת בת, כך שאתה מקבל 4 פרות בחזרה עם החזרי מס על 5 פרות. החלב של 6 פרות מועבר בחשאי לחברת קש באיי קיימן השייכת לבעלי ההון העיקריים של החברה, ואלו מוכרים את זכויותיהם לכל 7 הפרות בחזרה לחברה שלך. בדו"ח השנתי רשום כי בבעלות החברה יש 8 פרות, עם אופציה לפרה נוספת.

    ביורוקרטיה: יש לך 2 פרות. המדינה לוקחת לך את שתיהן, ממיתה אחת, חולבת את האחרת וזורקת את החלב.

    תאגיד איטלקי: יש לך 2 פרות. אתה לא יודע היכן הן נמצאות וזה גם לא ממש משנה לך.

    תאגיד צרפתי: יש לך 2 פרות. אתה שובת, מארגן מחאה, מהומות וחוסם את הכבישים כי אתה רוצה שיהיו לך 3 פרות.

    תאגיד שוויצרי: יש לך 5,000 פרות. אף אחת מהן לא שייכת לך ואתה מחייב את הבעלים שלהן על כך שהם מאחסנים אותן אצלך.

    תאגיד ישראלי: יש לך 2 פרות. אתה מוכר אחת ומכריח את השנייה לייצר חלב בכמות שאמורות לייצר 4 פרות. לאחר מכן אתה שוכר יועץ שינתח מדוע הפרה מתה.

    תאגיד אוסטרלי: יש לך 2 פרות. העסקים הולכים די טוב אז אתה סוגר את המשרד והולך לשתות כמה בירות.

    תאגיד סיני: יש לך 2 פרות. יש לך 300 אנשים שחולבים אותן. אתה טוען שיש לך תעסוקה גבוהה וייצור גבוה. אתה עוצר וכולא את הכתב שמנסה לחשוף את המצב האמתי.

    תאגיד עירקי: כולם חושבים שיש לך המון פרות. אתה מספר לכולם שאין לך כלל פרות. אף אחד לא מאמין לך, לכן ארה"ב נכנסת בך חזק. עדיין אין לך פרות, אבל לפחות יש לך דמוקרטיה.

    תאגיד הודי: יש לך 2 פרות. אתה סוגד לשתיהן ונשאר עני.

    תאגיד יווני: יש לך 2 פרות שלווית מהחוות של צרפת וגרמניה. אתה אוכל את שתיהן. החוות האחרות מתקשרות אליך כדי לאסוף מעט חלב מהפרות שלהן שאצלך, אך אינך יכול לבצע את ההעברה, לכן אתה מתקשר לקרן המטבע הבינלאומית. קרן המטבע הבינלאומית מלווה לך 2 פרות. אתה אוכל את שתיהן. החוות וקרן המטבע הבינלאומית מתקשרות אליך כדי לאסוף מעט חלב מהפרות שלהן שאצלך. אתה מקבל תספורת.

    Liked by 1 person

  9. הבעיה בכסף "מזויף" זה שכל פעם נכנס כסף חדש למערכת.
    כסף אמור לייצג סוג של אנרגיה+זמן+מאמץ.

    אם אתה מייצר כסף שלא קיים לא בצורה מבוקרת בפועל התוצאה היא זיוף.
    אתה מכניס אנרגיה זמן ומאמץ שלא קיימים – ואז אתה בעצם גונב אנרגיה זמן ומאמץ מכל מי שיש לו.

    אתה מבין שזה גניבה בחסות החוק?

    ולא רק זה הכסף נוצר מחוב.

    זה לא רק שהמדינה נגיד מחליטה על תושב במדינה או על כל ראש היא מדפיסה 100 אלף ש"ח.
    כאן יש שיטתיות יש היגיון פנימי יש סבירות.

    בשיטה הקיימת הכסף עובר באופן עיקבי מלווים טיפשים ללווים חכמים.

    ברגע שהרוב יבינו את השיטה אף אחד אף אחד לא יסכים להיות לווה טיפש והשיטה תקרוס.

    אהבתי

  10. כל זמן שאין אינפלציה אין בזבוז אנרגיה. ההלואות אמורות להנתן ללוים שיעשו משהו יצרני אתן. בפועל רוב אלו שלווים הם אומנם טפשים כמו שאתה אומר, עכשיו קיים ויכוח אם השימוש הטיפשי של הכסף הוא זה שמניע את הכלכלה ומסייע למעשיים יותר למכור ולהתעשר או שהו סתם בזבוז.
    אם תחשוב על זה אז רוב אלו שבקשו ממך הלוואה כספית בחייך היו בזבזנים חסרי אחריות ולך היה כסף כי נזהרת בו וחיית כמו קמצן. הבנק לא יכול להלוות לטיפשים כי אז הוא לא יוכל להחזיר. אם היו מחייבים בנקים לתת אשראי לעניים הוא היה נהיה בעצמו עני מה שבעצם אומר שהוא היה יכול לקבל אשראי.
    האנשים מבינים את השיטה אבל הם לא נלחמים במציאות ומעדיפים להיות לווה טיפש מחכם בלי מותרות.

    בישיבת הסגל הפילוסופי של אוניברסיטת תל אביב הבהיק אור גדול ומלאך הופיע ואמר לראש הפקולטה: אמלא משאלה עבורך, אתה יכול להיות יפה תואר, חכם או לקבל 10 מליון דולר. ארש הפקולטה אמר ללא היסוס אני אבחר בחוכמה. המלאך הניף את שרביטו ונעלם. חברי הזגל התבוננו בראש הפקולטה ואמרו: תגיד משהו. והוא אמר: היתי צריך לקחת את הכסף

    Liked by 1 person

    • שמע בבדיחות אתה סוס אבל בהבנה כללית לא משהו.
      כל הזמן יש אינפלציה אחרת המטבע לא היה נשחק.
      חצי שווארמה עלה 5 ש"ח ב 1992 עכשיו עולה 20 ש"ח באותו מקום.

      שוב אותה טעות, שמתי לב שהבעיה שלך שיש לך אופק זמן קצר.
      קשה לך לראות תהליכים ארוכי זמן ואתה מתמקד בקשקשת בהווה ובהבנה קצרת טווח.
      לגבי הבנקים ברור שהם מלווים למי שלדעתם יכול להחזיר אחרת היו נהיים עניים.
      לווים טפשים בטווח הארוך כמובן.

      הרבה פעמים את ההלוואה האחרונה לא מחזירים אבל את השאר מצליחים להחזיר.
      אז הבנק הפסיד פעם אחת והרוויח 10 או 100 פעמים קודם.

      אגב התשובה לשאלה אם השימוש ה"טיפשי" בכסף מניע את הכלכלה או סתם בזבוז
      התושבה היא כמובן גם וגם.
      כמובן לשאלה הזאת אין שום רלוונטיות והיא לא יותר מהתחכמות אקדמית.
      אין מצב בעולם שילוו כסף רק לאנשים ש"עושים דברים מועילים" איתו קודם כל כי
      מדובר בדבר שיפוטי מי יחליט מה טיפשי ומה לא?
      כמו כן נניח שילוו רק לדברים טובים או שיכולים להיות טובים – אין מצב שהבנקים יסכימו
      לזה.
      השיטה הכלכלית תקרוס בשנייה כי כמו שאמרתי חלק חשוב בשיטה זה הפראיירים
      שמעדיפים כמו שאמרת מותרות עכשיו לפי עיקרון שתה ואכול כי מחר תמות.

      השיטה הכלכלית הקיימת חייבת כמויות גדולות והולכות של הלוואות אז אין סיכוי שלא יתנו למישהו לקחת הלוואה.
      השיקול היחיד האם הוא יחזיר את ההלוואה.

      אהבתי

  11. התחליף היחידי לגז הנראה באופק הוא תחנות כוח אטומיות. הסינים מתכננים ובונים בקצב מהיר מאד. ב 2018 הם מתכוונים להתחיל להסב את תחנות הפחם שלהם לריאקטורים אטומים והם גם מיצרים ליצוא כורים הבנויים על בסיס כור צרפתי משנות התשעים.
    תוצרת החשמל על ידי כורים מתוכננת לגדול שמה פי 6 בתריסר השנים הבאות.

    ביפן אין יותר חשמל שמיוצר ע"י כורים, חזרה לשנת 1970

    אמריקה גם היא עסוקה מעל הראש בגז טבעי, טרמפ באנגלית פרושו ליצר גז, לא על ידי פראקים אלא כזה שנוצר לאחר אכילת שעועית.

    אהבתי

  12. אז יש לנו עולם
    שבו ארדואן מחסל את המתנגדים בלי סוף באופק, ועומד לעשות שרירים מול אמריקה לפחות, מאיים על אירופה שיטביע אותה במוסלמים ומבקש מכל אישה תורכיה בהולנד לעשות 5 ילדים והוא עדיין חבר בנאטו וידאג שמדינה כורדית kלא תתקיים והאירופאים סותמים את הפה.
    שבו אף אחד לא רצח את אסאד או קים מקוריאה,הם עוד פה ולא הולכים, שגרירות ארה"ב לא עברה לירושלים, טראמפ אומר גם וגם לביבי ולעבאס אתה צודק ומכריז הפלא ופלא משהו חדש: שהוא יביא שלום ושתי מדינות שיחיו אחת בצד השניה. סך הכל עוד פרק בסידרת המתמחה המומחה שעושה מהטלויזיה מה שג'ון קנדי לא חלם שניתן לעשות. בינתיים הוא התחייב לסתום את פירצת המס דרך רווחי הון לעשירים והצליח לסתום את הפירצה על ידי הורדת תקרת המס מ 23% ל 15% מס חברות. עד כה 100% ההפך ממה שהבטיח וזו עקביות.
    שעדיין האמריקאים והאירופאים לא הבינו שהמוסלמים לעולם לא יוותרו על השמדת ישראל ואת החלום הנדוש של פרס של שתי מדינות כבר צריך למחוק מהדיסק ולקבור.
    שבו שוב הימין הקיצוני בצרפת רק עושה גלים למרות טענתו של אלדד שמה שהיה בתקופת האבות כבר לא יחזור, ואירופה בפעם השלישית עומדת להכבש על ידי מוסלמים וברברים.
    שבו לאמריקאים שוב לא יהיה ביטוח בריאות ומה שכן יהיה לא יקרא על שם אובמה.
    שעדיין לא מצאו בו תרופה לסרטן למרות שיש חידושים מבטיחים בתחום האימיונולוגיה האישית מעבר לפינה, מה שמלמד אותנו שכל אחד מאתנו שונה מהאחרים, ביחוד העשירים.
    שבו יחליפו ראשים, ניתוח החלפת ראש בסין יתבצע ב.. דצמבר השנה, למי שייכת הירושה לראש או לגוף? מוחות קפואים יאוכסנו ויופשרו לצורכי…לא ברור לי למה אבל לבעלי המוח יהיה כסף לא רק מוח. אולי צריך להתחיל לחשב כסף במונחים של שנות חיים, האם זה מופיע בפרויקט התרגום של שי.

    https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2017-02-23/saudi-arabia-2-trillion-aramco-vision-runs-into-market-reality

    http://www.telegraph.co.uk/science/2017/04/27/cryogenically-frozen-brains-will-woken-transplanted-donor-bodies/

    http://danireshef.blogspot.hk/2017/05/blog-post.html

    אהבתי

  13. מסמך חמאס: מדינה פלסטינית בגבולות 1967 כ"נוסחה מוסכמת" לחמאס ולאש"פ, אך ללא ויתור על פלסטין מן הים עד הנהר

    ב-1 במאי 2017 פרסמה תנועת חמאס מסמך מדיני בהסכמת כל מנהיגיה. ראשי חמאס הבהירו כי המסמך אינו מחליף את האמנה של התנועה, אלא נועד להתאים את עמדתה לזמננו. את המסמך הציגו דוברי חמאס כהתפתחות בלי לוותר על עקרונותיהם.[1]
    בהכרזה על מסמך חמאס אמר ח'אלד משעל, כי כבר לפני ארבע שנים הוחלט לגבש תכנית מדינית מותאמת למדיניות שחמאס נוקטת בפועל, תכנית אשר תהווה את מקור הסמכות של התנועה. לפני שנתיים החל דיון מעמיק ומדוקדק בפרטי התכנית ולבסוף – לאחר התייעצויות עם מומחי משפט בין-לאומי – גובש מסמך על דעתם של כל מנהיגי חמאס. לדברי משעל, חמאס מציגה דגם של "התפתחות" ו"התחדשות" בתפקודה המדיני, כפי שהיא אינה קופאת על שמריה בתחום ההתנגדות והלחימה, וזאת, בלא ויתור על תביעות התנועה ועל זכויות העם הפלסטיני.[2]

    http://www.memri.org.il/cgi-webaxy/item?4424

    אהבתי

  14. הנה משהו שיעניין לא רק אנשי מחשבים

    זהו פסק דין על סוחר מניות שהריץ תוכנה לקניה ומכירה. הוא ניצל את הידע שלו בשוק ואת ההכרה שלו שכיום כל הפעולות הכבדות נעשות על ידי מכונות כדי להביא לתגובת מכונות אחרות. נושא מעניין בפני עצמו, ללמוד איך המכונה עובדת כדי להשיג יתרון. הוא הציב הוראות קנייה בכמות נמוכה בשער נמוך ואז ביצע שורה של פעולות בקשות מכירה בכמות גבוהה בשערים יורדים אותן הוא ביטל שבריר שניה אחרי שיצאו לשוק או ברגע שהחלו להתמלא בזמן מספיק למחשבים לזהות מגמה ולהגיב עליה. על ידי כך הוא גרר את שער המניה לירידות. ברגע שבקשות הקניה המקוריות שלו התבצעו הוא הפך את המגמה ועשה אותו דבר בכיוון ההפוך. הוא הואשם בספופינג ובקומודיטיס פרודס על פי חוק.
    הוא יצא זכאי מכיוון שהטענה היא שהחוק אינו ברור והגדרת ספופינג אינה ברורה והחוק עצמו למעשה מונע דברים שהם לגיטימיים ומקובלים.
    החוק אינו ברור- החוק הוא חוק שמסביר על פני 800 עמודים מהו ספופינג ואפילו מתיחס בדיוק לצעד שביצע הסוחר הזה, קניה ומחירה בכוונה לחזור בו ואוסר זאת. החוק נחתם על ידי אובמה שספק אם קרא 800 עמודים וגם לא הבין אם ניסה. הטענה במשפט היתה שגם החוק עצמו בנוסף לחוסר הבהירות איננו יכול להגדיר כרמיה לאסור צעדים לגיטימיים ומקובלים שגם אם יש להם מגמה לשנות את ערך השוק אינם הטעיה. הסוחר התחייב בכל רגע למכור או לקנות, ולמרות שהחוק קובע שהוא ביצע אותם מתוך כוונה לחזור בו וזה אסור הוא לא הציג מיצג שוא, גם לא היה לו מגע אישי עם הקונים ומוכרים והוא ביצע כשקיבל הוראה וחזר בו מידית כפי שמותר לו לעשות ולא הבטיח ונמנע מלקיים. הרבה סוחרים מבצעים הוראות קניה ומכירה בסכום גדול משהתכוונו ומבטלים אותן לאחר שהתמלאו חלקית, זו פרקטיקה. הדרישה לאסור על ביצוע פעולה מתוך כוונה מראש לחזור בך מונעת ממך זכות חוקית בסיסית.
    ספק אם בית משפט ישראלי היה מאפשר לו לצאת זכאי, השופטת היתה צורחת עליו שברור שהוא ניסה לרמות ולהטעות ולא טורחת להקשיב לו כשהוא מסביר שכל צעד שהוא ביצע הוא חוקי ולגיטימי. בית המשפט בארה"ב כנראה פועל עדיין על פי החוק.
    שלושה נושאים מענינים: שמוש במחשבים במניות בעידן השיחה עם מחשב ולא בן אדם, צעדים חסרי שחר שביצע אובמה בתקופת נשיאותו המופלאה, חוק במיטבו בהשוואה לזבל הישראלי בו החוקה נוצרת על ידי שחצנים נפוחים

    אהבתי

    • למזלי, אני עסוק בשבוע האחרון בדברים מהנים יותר מהמאפיה הקלברית. אבל עדיין עסוק, משתדל לגנוב קצת זמן לכתיבה איפה שאפשר. בעוד שבוע מקווה שתחזרו לשמוע ממני בקצב רגיל.

      אהבתי

  15. לייצא לייצא ועוד פעם לייצא. דלק קידוחים מבינה את העניין. היא לא סתם דוחפת לעסקאות ייצוא וחותמת עליהן. גז לכמה עשורים קדימה זה מעולה, ואז מה? מדיניות ישראל היא להיות שאננה ולסתום חורים מזדמנים (אם בכלל), השאלה האנרגטית היא גדולה, וגילויי הגז גרמו לישראל, כנראה לראשונה מאז קום המדינה, למצוא פתרון בר קיימא שאיננו סתימת חור. אבל פתרונות לא מחזיקים לנצח

    אהבתי

כתיבת תגובה